42:a festivalen 25 jan - 4 feb, 2019
Stäng
Besökare
Bransch

En ny sida av Broder Daniel

Kan två amerikaner lära oss något om 90-talets mest ikoniska, svenska indieband?

43:e festivalen
24 Jan -
3 Feb, 2020

Ryktena om en ny Broder Daniel-dokumentär har florerat bland fans i ett par år. Nu är det äntligen dags för premiär av I’ll be gone – och det blir även första gången som huvudpersonen Henrik Berggren ser filmen.

Text: Caroline Widenheim
Foto: Carla Orrego Veliz 

Två år har gått sedan Amelia Trask och Sasha Hecht sist besökte Göteborg. Då visste de fortfarande inte om de skulle kunna göra klart dokumentären om Broder Daniel och sångaren Henrik Berggren. Nu är de äntligen ute på andra sidan.

– Det har varit en kamp, säger Amelia Trask och rör om i sitt te. Vi trodde att vi skulle bli mottagna med öppna armar, men det var lite mer komplicerat än då.

Hon och Sasha Hecht sitter bredvid varandra i soffan i deras hotellrum. Henrik Berggren ligger utsträckt på hotellsängen. De har inte setts sedan de sista klippbilderna av Berggren spelades in i februari 2017, som av en händelse på den del av Avenyn som går precis utanför hotellet.

Den snåriga historien om filmens tillblivelse börjar 2013. Amelia Trask arbetade som musikpublicist i New York och hörde Göteborgsbandet Makthaverskan spelas på en bar i Brooklyn. Hon älskade deras sound och blev så småningom bandets publicist i USA. När hon frågade om deras influenser berättade de om den göteborgska indiepopscenen och om bandet som startade den.

– De visade ett liveklipp med Broder Daniels ”No time for us”. Jag blev helt fascinerad av både bandet och de otroligt hängivna fansen.

Hon visade klippet för kompisen Sasha Hecht, musikjournalist som bland annat är medgrundare till tidningen Vices musiksajt Noisey.

– Det var som att se ett klipp med The Beatles utan att ha hört talas om The Beatles, säger Sasha Hecht. Panda-popparna liknade utseendemässigt vissa indiefans som finns i USA, men var ändå något helt eget. Det var helt otroligt att se hur hängivna de var. Musiken lät som något som hade kunnat komma från dagens New York-scen. Jag kunde inte fatta att vi aldrig hört talas om dem tidigare.

Trots att ingen av dem någonsin hållit i en kamera bestämde de sig för att göra en dokumentär om bandet. När de fick kontakt med Henrik Berggren i Göteborg visade det sig att han nyligen diagnosticerats med kroniskt trötthetssyndrom och hade dragit sig undan från både offentligheten som sina tidigare vänner.

– Det var fantastisk timing, säger Henrik Berggren från sängen. Jag hade varit isolerad en ganska lång tid, men kände direkt en djup kontakt med Sasha och Amelia. Man märker direkt om någon förstår en. Man lär sig också mycket om sig själv när man försöker förklara sitt liv för någon annan.

Amelia Trask vänder sig mot Henrik:

– Vi hade inte heller några förutfattade meningar om dig eller om Broder Daniel.

Både hon och Sasha Hecht upptäckte snart att det som framkom i deras samtal med Henrik Berggren inte överensstämde med den offentliga berättelsen om bandet. I det gängse narrativet var många frågor fortfarande obesvarade.

”Jag blev helt fascinerad av både bandet och de otroligt hängivna fansen.”

– Det framgick inte varför vissa saker hade hänt, säger Sasha Hecht. Därför kände vi att det fanns något nytt att berätta.
Att färdigställa dokumentären visade sig dock vara lättare sagt än gjort. Alla i Henriks närhet var inte sugna på att två utomstående amerikaner skulle berätta hans historia. Det gjorde att det tog ovanligt tid att säkra musikrättigheterna, vilket i sin tur ledde till att stora finansiärer backade ur. I slutändan fick de samla in de sista pengarna som krävdes för att färdigställa filmen genom en Kickstarter-kampanj. Istället för att anlita yrkesfolk fick de själva ikläda sig rollerna som regissörer, producenter och klippare och lära sig hantverket längs vägen. Men de har aldrig tvivlat på att berättelsen om Broder Daniel och Henrik Berggren förtjänar en internationell publik.

– Vi har visat filmen för några vänner hemma i USA. De säger i princip: ”Jag hade kunnat lyssna på Henrik Berggrens prat i evigheter”, säger Sasha Hecht. De har aldrig hört en artist vara så genomtänkt och välformulerad.

Något datum för USA-premiären är fortfarande inte spikat. Just nu vill de bara njuta av fyra utsålda visningar på festivalen. Henrik Berggren kommer att se filmen för första gången på premiären tillsammans med Göteborgspubliken. Han är inte nervös.

– Jag litar på Sasha och Amelia. Jag brukar annars alltid lägga mig i allt, men den här gången kände jag inte att jag behövde det. Det är deras film.

I’ll Be Gone visas ikväll kl. 17.30 följt av efterfesten I’ll be There på Auktionsverket Kulturarena kl. 21.00. 

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen

Thank you!
Something went wrong, please check that you provided a working e-mail address.