Fem höjdpunkter att se fram emot på Göteborg Film Festival 2024
Oscarsfavoriter, EFA-vinnare och nya alster från svenska auteurer.
Oscarsfavoriter, EFA-vinnare och nya alster från svenska auteurer.
Med några ynka dagar kvar till nyår och en knapp månad kvar till Göteborg Film Festival presenterar vi fem nyårskarameller ur programmet för den kommande festivalen där du bland annat kan se fram emot Oscarsfavoriter, EFA-vinnare och nya alster från svenska auteurer.
Natalie Portman och Julianne Moore kartlägger amerikansk skandalkultur i Bergman-inspirerad kritikerfavorit av Todd Haynes.
Det har gått två decennier sedan djuraffärsanställde Gracie (Moore) skapade en tabloidskandal i småstaden Savannah. Som 36-åring inledde hon en förbjuden relation med trettonårige Joe, och födde hans barn i fängelset. Två decennier senare lever de tillsammans när tv-stjärnan Elizabeth (Portman) knackar på dörren. Hon ska spela Gracie i en indiefilm, och vill lära känna den ökända kvinnan hon ska porträttera. Gamla trauman och nya passioner väcks till liv i ett Persona-doftande psykodrama om bisarr kändiskultur och blodsugande konstnärsskap signerat queerauteuren och melodramamästaren Todd Haynes (Carol, Far From Heaven).
May December ingår i Gala-sektionen på Göteborg Film Festival.
Mia Wasikowska briljerar som sekteristisk lärarinna på elitinternat i Jessica Hausners formsäkra och satiriska ätstörnings- och hållbarhetsthriller.
Den svala Miss Novak blir snabbt populär i den grupp som följer hennes innovativa kurs i ”Conscious Eating”. Eleverna börjar tävla om den nya lärarens gunst och om vem som kan äta minst och långsammast. När Miss Novak lanserar nästa steg, Club Zero, för de utvalda – de som kommer överleva när resten av världen går under – är det för sent för de kontrollsuktande elevernas självupptagna föräldrar att reagera. Jessica Hausner (Miraklet i Lourdes GFF 2010, Little Joe GFF 2020) granskar wellnesskultur, konformitet, överkonsumerism, skolsystem, och bristande föräldraansvar vilket både blir väldigt obehagligt och skarpt komiskt. Dessutom ser vi Sidse Babett Knudsen i en naggande god roll som skolans rektor.
Club Zero kommer att visas både på Göteborg Film Festivals biografer och i onlineprogrammet, och ingår i Masters-sektionen på Göteborg Film Festival.
Jessica Chastain och Peter Sarsgaard är enastående i djupt rörande minnesdrama från Brooklyn, där två sårade själar med gemensamt förflutet möts igen.
Michel Franco har gjort sig känd för isande obehagsfrosserier som Smärtgränsen, New Order och Sundown. Även Memory är präglad av en rejäl dos svärta, men bjuder också på en varm och livsbejakande kärleksskildring. Sylvia, med övergrepp och missbruk i bagaget, lever ett inrutat liv där inget förutom dottern, vårdhemsjobbet och AA-möten ryms. Men så går hon ändå på en skolåterföreningsträff, vilket direkt leder till obehag. Den udda figuren Saul beter sig märkligt, och när Sylvia går följer han efter henne hela vägen hem. Det blir starten på ett möte som djupt kommer att skaka om dem båda, i detta mästerliga drama om minnets labyrinter. Sarsgaard vann skådispriset i Venedig för sin insats.
Memory ingår i Gala-sektionen på Göteborg Film Festival.
Stjärnan Alice Rohrwacher avslutar sin löst sammanhållna trilogi med en burlesk och bullrig skröna om ett röjigt rövargäng i ett märkligt avkroks-Italien.
Allahar sin egen ”chimera”, något de ständigt söker men aldrig kommer nå. Precis som i The Wonders (2014) och Lycklig som Lazzaro (2018) använder Rohrwacher sin alldeles egna form av jordbunden magisk realism när hon med Fellinivibbar berättar om ett struligt gäng gravplundrande tombaroli, ledda av en tilltufsad engelsman som letar efter sin försvunna kärlek – kanske i livet efter detta. Genom hans speciella gåva lokaliseras gamla etruskgravar på löpande band, men dessvärre ser gänget till att sabba det mesta i slutändan. Nutid och förflutet, liv och död, människor och andar, sång, musik och dans, allt får plats i denna makalöst underhållande väv där Isabella Rosselini är en av de gyllene trådarna.
Chimären kommer att visas både på Göteborg Film Festivals biografer och i onlineprogrammet, och ingår i International Competition.
En stolt och egensinnig mamma från Balkan och hennes dotter står i centrum för Gabriela Pichlers varma, humoristiska och djupt autentiska dramaserie som på samma gång levererar svidande kritik mot en samtid som slutat lyssna.
Dijana älskar sin dotter, Andrea, men har svårt att ta hennes sysselsättning för ett riktigt jobb. Andrea, å sin sida, försöker parera ett liv som internationellt firad konstnär med att ta hand om sin mamma som plågas av kroniska smärtor efter ett långt arbetsliv som städare. Med stort hjärta för sina karaktärer skildrar Gabriela Pichler (Amatörer, GFF 2018) och medförfattaren Johan Lundborg en kärleksfull, men långt ifrån friktionsfri mor-dotter-relation vars världar på samma gång inspirerar och kolliderar med varandra. Samtidigt är Painkiller en intelligent och skarp skildring av dagens Göteborg med dess gentrifiering och marginalisering och där Karlatornet svävar över staden likt ett Babels torn under uppbyggnad.
Painkiller ingår i sektionen Nordic Light på Göteborg Film Festival och dramaserien visas i sin helhet den 27 januari i närvaro av Gabriela Pichler, Johan Lundborg och seriens huvudrollsinnehavare Dodona Imeri och
Snežana Spasenoska.
Den 9 januari släpps programmet till Göteborg Film Festival. Den 11 januari släpps biljetter till försäljning för medlemmar i Göteborg Film Festival, och 13 januari släpps biljetter till allmänheten. Du kan redan nu köpa onlinepasset.
Stäng