47:e festivalen 26 jan - 4 feb, 2024
Besökare
Industry

”Livet på landet är inte som i Änglagård”

Regissören John Skoog förklarar varför Säsong bara borde ses på bio.

47:e festivalen
26 Jan -
4 Feb, 2024

För tolv år sedan fick John Skoog i uppdrag att göra en fotoutställning om sin hembygd Kvidinge i Skåne. Det slutade med att han kasserade alla bilder. Nu har han istället gjort en långfilm om samma plats. I kväll har den världspremiär på Göteborg Film Festival.

Text: Caroline Widenheim

När John Skoog var 22 år bjöds han in att göra en fotoutställning till Kvidinges 700-årsjubileum. Han var själv upptväxt i den närliggande lilla byn Maglaby och var redan en erfaren fotograf. Han hade ställt ut på Malmö Konsthall och på gallerier i USA.

Efter att ha tackat ja till jubileumsuppdraget började han hänga med tonårsgängen utanför Kvidinges Konsumbutik, han fotograferade den gamla bensinmacken och besökte ensamma pensionärer. Vid sidan av fotograferandet intervjuade han alla han träffade. Till slut blev han så förtjust i deras berättelser att han bestämde sig för att slopa fotografierna helt och hållet.


Behind the scenes av inspelningen av Säsong. 

När utställningen invigdes bestod den istället av 600 texthäften med intervjuer, skrönor och minnen.

Och sedan dess har John Skoog inte kunnat släppa Kvidinge och dess invånares berättelser. Oavsett om han bott i New York, Berlin eller Köpenhamn har han fortsatt att besöka Kvidinge.

– Jag blev känd som historiesamlaren där, säger John Skoog. Folk började till slut ringa mina föräldrar och fråga när jag skulle komma och samla berättelser igen.

Snart började han ta med sig filmfotografen Ita Zbroniec-Zajt (som bland annat vunnit en Guldbagge för Yarden). Traktens bönder vande sig vid att filmteam stannade vid deras åkrar. Kortfilmerna Sent på jorden (2011), Förår (2013) och Värn (2014) handlar alla om Kvidinge och dess invånare, och är ofta inspirerade av verkliga historier från bygden.

Festivalaktuella Säsong består både av nyinspelade scener och av material som han filmat under arbetet med kortfilmerna. Det är inte helt enkelt att beskriva slutresultatet. En visuellt hänförande bildberättelse om människors liv på landsbygden, som rör sig i gränslandet mellan dokumentär och fiktion. Förutom två polska skådespelare är alla medverkande i filmen från bygden. De spelar, eller bara är, sig själva.

Behind the scenes av inspelningen av Säsong. 

Filmen börjar med att en grupp polska säsongsarbetare anländer till samhället. I de följande scenerna badar barn i en å. Några kvinnor rensar en trädgård på mördarsniglar. En ko blir mjölkad i en helautomatiserad mjölkningsmaskin. Tonåringar super sig fulla i en skogsglänta. Över bilderna svävar ömsom dialoger, ömsom John Skoogs stillsamma berättarröst.

– Bildspråket är som i en klassisk, storslagen Hollywoodfilm. Det är en stil som hör fiktionen till, fast här har den hamnat i ett dokumentärt sammanhang. Bilderna är arrangerade men det som händer känns äkta, det är saker som händer i verkliga livet. Det ger filmen kraft. Ljuddesignern David Gülich har också gjort ljudet otroligt maffigt. Det borde faktiskt inte upplevas någon annanstans än på bio.

Filmteamet var på plats under en hel sommar och fångade både improviserade, planerade och rent dokumentära situationer.

– Filmer om livet på landet brukar antingen vara löjliggörande eller romantiserande. Men det är inte som i Änglagård. Den här filmen handlar istället om samspelet mellan människa, maskin, landskap och djur, som existerar utan någon hierarki. Alla är beroende av varandra. Den ger också en ganska mörk bild av det oförlåtande i relationerna mellan människor. De kan vara lika brutala som maskinerna.

Säsong ingår i Nordic Competition, där nordiska filmer tävlar om ett av världens största filmpriser. Ta chansen att se den under festivalen. 

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen