47:e festivalen 26 jan - 4 feb, 2024
Besökare
Industry

Mia Engberg x Draken Film

Varje vecka vägleder några av Sveriges främsta filmpersonligheter Draken Films prenumeranter genom filmutbudet. Idag är det dags för en av Sveriges mest mångfacetterade filmskapare: Mia Engberg.

47:e festivalen
26 Jan -
4 Feb, 2024

En kortfilm man bara kan älska, en grupp bilmekaniker i Burkina Faso och Ragnhild Ekners gripande porträtt av sin vän Jussi. Där har ni tre Draken Film-tips från Mia Engberg. Varje vecka vägleder några av Sveriges främsta filmpersonligheter Draken Films prenumeranter genom filmutbudet. Idag är det dags för en av Sveriges mest mångfacetterade filmskapare: Mia Engberg.

Mia Engberg behärskar det mesta. Som regissör, producent och klippare har hon gjort kortfilm, långfilm, dokumentär och fiktion. En filmisk poet och en visionär som inspirerat en lång rad svenska filmare. Redan med sin slutfilm från Dramatiska Institutet, The Stars We Are, guldbaggenominerades Engberg i kategorin bästa kortfilm. Hon fortsatte med kortfilmsdokumentärer som Parkside Girls och Manhood innan hon 2005 långfilmsdebuterade med dokumentären 165 Hässelby. Fyra år senare initierade samt producerade Engberg det omtalade feministiska porrfilmsprojektet Dirty Diaries och 2013 hyllades hon stort för sin banbrytande dokumentär Belleville Baby. Filmen som hade världspremiär på Göteborg Film Festival deltog även på Berlins dito och avslutade sin resa med att vinna Guldbagggen för bästa dokumentär. Förra året följde hon upp Belleville Baby med den vackra spelfilmsdebuten Lucky One.

Missa inte att fyra av Engbergs filmer finns att se på Draken Film: The Stars We Are, Parkside Girls, Manhood och Belleville Baby.

Förutom att kurera ett urval på Draken Film, vad gör du just nu, Mia Engberg?

”Jag jobbar med en bok om film som kommer ut i höst. Och så utvecklar jag en idé till en långfilm och en utställning på temat planeten, elden och sårbarheten. Jag gör även en serie filmexperiment tillsammans med dansaren och koreografen Eleanor Bauer. Det kanske blir en film eller en föreställning eller nåt annat. Det låter som jag har jättemycket att göra, men egentligen känner jag mig instängd och uttråkad och längtar till pandemin är över. Tack för att jag fick göra en lista. Det var roligt att välja bland alla fantastiska filmer.”

Mia Engbergs filmtips på Draken Film:

India Song av Marguerite Duras

Marguerite Duras tänjer på filmmediets gränser och skapar ett vibrerande och egenartat mästerverk som närmar sig litteraturen eller måleriet. Berättelsen utspelar sig på den franska ambassaden i Calcutta där ambassadörens hustru dansar med sina älskare och lever i kolonial förnekelse, avskärmad från fattigdomen och den lepraepidemi som härjar utanför trädgårdens murar. Ingenting händer och ändå händer allt i denna berättelse om erotik, politik och själens ensamhet. ”

Min börda av Niki Lindroth von Bahr

”En kortfilm att se och se om igen. Rolig och sorglig som livet självt. Djur som arbetar som städare och telefonförsäljare i det moderna samhällets deppigaste miljöer och som dessutom brister ut i geniala dans- och sångnummer. Briljant animerad med många små detaljer.”

Transnistra av Anna Eborn

”En vacker och berörande berättelse om unga människor i Transnistrien i Östra Moldavien. De badar, röker cigaretter och blir kära i en landsbygdstillvaro långt ifrån allting. Anna Eborns lyhörda skildring är gripande, vacker och vemodig.”

Ouaga Girls av Theresa Traoré Dahlberg

”Chantal, Bintou och Mouniaratou går på bilmekanikerutbildning i Ouagadougou. Vi får följa dem och deras klasskompisar under utbildningens sista år. De kämpar med läxor, kärlekar, graviditeter och oro för framtiden. Filmen skildrar de unga kvinnornas liv på ett närgånget, men respektfullt sätt och bjuder in oss att se verkligheten genom deras ögon.”

Trafikljusen blir blå i morgon av Ragnhild Ekner

Ragnhild Ekner tecknar ett gripande och kärleksfullt porträtt av vännen Jussi som valde att ta sitt liv. Jussi var en konstnär, en graffiti-målare, en brevbärare och en tjejtjusare. Framförallt var han en älskad vän som sörjs och saknas av många. Filmen porträtterar Jussi genom ett rikt arkivmaterial som är fullt av stök, vänner, fester och teckningar. En skildring av att vara ung och att inte vilja bli gammal.”

Kroppen är en ensam plats av Ida Lindgren

”Ett filmiskt poem över kroppen, kontrollen och maten. Suggestiva bilder och starka precisa röster om en speciell situation och ett speciellt ögonblick i en människas liv.”

Jeanne Dielman, 23, quai de Commerce, 1080 Bruxelles av Chantal Akerman

”Filmen skildrar Jeanne Dielman och hennes mycket kontrollerade hemmafrutillvaro. I realtid får vi följa hur hon städar, bäddar, skalar potatis och förbereder middag till sin tonårsson. De långa tagningarna är lika händelselösa som hennes liv, men under ytan bubblar det inte bara av Jeanne Dielmans växande frustration utan också av regissörens genialitet och berättarglädje. En feministisk milstolpe i filmhistorien.”

Nudisten av My Sandström

”Den här kortfilmen kan man bara älska. Den handlar om att vara arg och naken och i stort behov av att alla jävlar ska lämna en i fred.”

Kiki av Sara Jordenö

”En färgstark berättelse om Kiki-scenen i New York en community där unga rasifierade HBTQ-personer hittar en fristad från omvärldens rasism och homofobi. De tävlar i voguing, säljer sex, skapar alternativa familjer, tar hand om varandra och kämpar för en tillvaro där de kan få ta plats och vara sig själva.”

Heart of a Dog av Laurie Anderson

”Konstnären och tonsättaren Laurie Andersons sorgesång över sin hund och sin livskamrat som hon förlorade under samma år. Med en genial berättarröst, en fantastisk känsla för text, rytm och visuellt berättande väver Anderson en filmisk essä om döden, livet, kärleken, det samtida USA, den tibetanska dödsboken och mycket mer. Djupt inspirerande.”

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen