47:e festivalen 26 jan - 4 feb, 2024
Besökare
Industry

Nerviga publikfavoriten The Guilty avslutar filmfestivalen

Gustav Möllers långfilmsdebut The Guilty är festivalens nervigaste thriller och kort efter världspremiären redan en av årets mest uppsnackade filmer. Efter att ha tagit hem publikpriset på filmfestivalerna i Sundance och Rotterdam besöker Gustav Möller Göteborg Film Festival för Sverigepremiären på Draken.  The Guilty är ett kriminaldrama som helt och hållet utspelar sig i ett och samma rum. […]

47:e festivalen
26 Jan -
4 Feb, 2024

Gustav Möllers långfilmsdebut The Guilty är festivalens nervigaste thriller och kort efter världspremiären redan en av årets mest uppsnackade filmer. Efter att ha tagit hem publikpriset på filmfestivalerna i Sundance och Rotterdam besöker Gustav Möller Göteborg Film Festival för Sverigepremiären på Draken. 

The Guilty är ett kriminaldrama som helt och hållet utspelar sig i ett och samma rum. Kriminalaren Asger Holm har efter att han blivit involverad i en internutredning förflyttats och arbetar nu som larmoperatör och tar emot inkommande SOS-samtal, när en kvinna ringer och säger att hon är utsatt för en pågående kidnappning ställs allt på sin spets.
– Jag hittade ett ljudklipp på internet från ett inspelat samtal mellan en larmoperatör och en som ringde in. Jag slogs direkt av hur tydligt jag visualiserade samtalet och hur spännande det var allt lyssna, trots att jag inte hade någon kontext. Och när jag läste om det på forum insåg jag också att alla som lyssnat fått helt olika bilder i huvudet. Så jag fick idén om att göra en film som utspelade sig helt och hållet i den här miljön, och som kunde ge upphov till bilder hos publiken på precis samma sätt. Min tanke är att var och en på biografen ska föreställa sig det som händer på ett helt unikt sätt, att det under varje filmvisning uppstår hundratals unika filmer hos publiken, säger Gustav Möller.

Filmen är resultatet av ett långt manus- och researcharbete. Gustav Möller och medförfattaren Emil Nygaard Albertsen spenderade långa nätter tillsammans med SOS-operatörerna på larmcentralen i Köpenhamn, observerade deras samtal och lyssnade på deras berättelser för att idéer till den film som skulle bli The Guilty. Men filmen förhåller sig också på ett intressant sätt till sin genre.
– Det finns en hel filmgenre av telefonfilmer, de kanske mest uppenbara är kanske Phone BoothBuried och Locke, men jag älskar också filmer med en enda location, som Sidney Lumets 12 Angry Men eller Dog Day Afternoon. Men jag inspirerades kanske främst av ljudklipp och podcasts som Serial när jag gjorde filmen, hur ljudet av fotsteg eller vindrutetorkare kan ge så starka bilder. När vi var färdiga med manus handlade det mer om att hitta sätt att arbeta oss bort från likheter med de där filmerna för att se till att vår film blev något unikt.

The Guilty är Gustav Möllers långfilmsdebut men vittnar med sitt täta berättande och sin tydliga form på ett redan oerhört definierat regissörskap. Efter att ha tillbringat närmare tio år i Danmark och på Den Danske Filmskole återvänder han nu till Sverige för att göra sin andra film.
– Jag kommer att fortsätta göra genrefilmer i gränslandet mellan arthouse och mainstream, som både är inkluderande och utmanar publiken samtidigt som den säger något relevant. Jag vill leka med genrefilmens konventioner och vända upp och ner på publikens förväntningar.

Text: Olle Agebro

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen