Samtidigt som Göteborg Film Festival avslutades inför fullsatta salonger i fjol kom larmrapporter om att coronavirusets spridning riskerade att utveckla sig till en pandemi. Sedan dess är inget sig likt. Snart startar Göteborg Film Festival 2021 – en festival där sociala distanser kommer vara i stort fokus såväl i filmprogrammet som på festivalen i sig.
– Ställda inför den största krisen i filmens historia behöver vi återuppfinna hur en filmfestival kan genomföras under en pandemi. Vårt mål är att ge synlighet till filmskapare och stödja filmbranschen genom att skapa en innovativ festival som erbjuder en plats för reflektion och trygga filmupplevelser för publiken. På samma sätt som filmskapare har tvingats tänka nytt, behöver vi vara kreativa för att skapa en lika säker som kraftfull manifestation av filmkonstens värde i en unik krissituation, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare, Göteborg Film Festival.
I filmprogrammet vid Göteborg Film Festival 2021 kommer Fokus: Sociala distanser att utforska den nya värld som uppstått i pandemins spår. Guldbaggebelönade Magnus von Horns hett emotsedda influencerdrama Sweat och Andrea Segres smygöppningsfilm från Venedigs filmfestival är två av filmerna som kommer ingå i fokussektionen. Sweat kommer även ingå i Nordic Competition vid Göteborg Film Festival.
Pandemin har fått djupgående sociala och psykologiska effekter på samhället, filmen och enskilda människor. Vi har aldrig varit längre ifrån varandra, samtidigt som vi sett nya uttryck för gemenskap och kreativitet. Bland annat har filmskapare i isolering hittat helt nya sätt att göra film.
– I Fokus: Sociala distanser kommer vi dels undersöka den nya genre med filmiska experiment som uppstått under pandemins begränsningar, dels visa filmer som inte direkt handlar om hälsokrisen, utan på olika sätt ger perspektiv på de omvälvande känslomässiga erfarenheter av bland annat avstånd, misstänksamhet och solidaritet som format oss och våra samhällen under det senaste året, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare, Göteborg Film Festival.
Se nedan för ett urval av filmerna, fyra långfilmer och ett kortfilmspaket, som kommer ingå i Fokus: Sociala distanser.
Fler filmer annonseras vid programsläppet den 12 januari.
Regi: Magnus von Horn
Sverige
Polen
Krisande fitnessinfluencer söker oförfalskad intimitet via skärmen i Magnus von Horns återkomst efter guldbaggebelönade debuten Efterskalv. Sylwia Zajac har hundratusentals följare på Instagram. Hon är karismatisk, energisk och genuint besjälad av att hjälpa sin publik att hålla igång. ”Jobba med kroppen du har, inte den du vill ha!” utbrister hon i inledningsscenens pumpande workoutpass i ett köpcentrum. Men hennes glatt svettiga fasad håller på att rämna, ett inlägg i taget. Magdalena Kolesniks gör ett magnetiskt porträtt av en lika peppande som deppande nätkändis som brottas med integritet och närhetslängtan i allt mer gränsöverskridande digitala relationer. Sweat är en tankeväckande film som utan pekpinnar söker efter det mänskliga i skärmsamhället och fördjupar diskussionen av klickonomins existentiella effekter. Sweat tävlar i Nordic Competition vid Göteborg Film Festival 2021.
Regi: Andrea Segre
Italien
Venedig visar sitt rätta jag i oemoståndlig essäfilm som tecknar ett magiskt porträtt av en pandemi-tömd stad. När coronan lamslår Italien befinner sig regissören Andrea Segre i sin pappas hemstad Venedig för att arbeta med ett filmprojekt om staden, dess ökande turism och stigande vatten. När han rör sig på de tomma gatorna och möter de äkta venetianarna – bland annat åker han gondol på ödsliga kanaler som annars är som hektiska autostrador – växer en annan film fram. Berättelsen om en stad som återigen tillhör invånarna. Och berättelsen om pappa kemist-fysikern, som allra mest intresserade sig för de små molekylerna som styr vår värld, precis som det osynliga viruset nu gör. Gamla super 8-klipp från familjearkivet, fingertoppskänsligt komponerad musik och regissörens egen poetiska voice over blir ytterligare bitar i detta vackra filmpussel som smyginvigde festivalen i – Venedig.
Regi: Ivan I. Tverdovskiy
Ryssland
Estland
Storbritannien
Italien
Hemlighetsfull nunna arrangerar teatral minnesceremoni i formfulländat familjedrama om känslomässig distans och vikten av fysiska samlingsplatser. En höstkväll 2002 belägrade femtio tjetjenska terrorister Dubrovkateatern mitt under pågående föreställning. Hundratals människor dog under gisslandramat. 17 år senare kommer nunnan Natalia tillbaka till Moskva för att ordna en minnesceremoni och återse den familj hon lämnat och som nu tar våldsamt avstånd från henne. I den tomma teatersalongen placerar hon ut uppblåsbara dockor som symboliserar terrorister och offer innan överlevarna samlas för att minnas. Ivan I. Tverdovskiy (Corrections Class GFF 2015, Zoology GFF 2017, Jumpman GFF 2019) utforskar mänsklig krishantering och sköra gemenskaper i sin vackraste och mest komplexa film hittills.
Regi: Alistair Morrison
Storbritannien
Ikonisk stillbildsfotograf fångar essensen av pandemin i rörande möten med 1000 människor från hela världen. Brittiske fotografen Alistar Morrison är världskänd för sina porträtt av rockstjärnor, skådespelare, författare, politiker och makthavare. När lock down är ett faktum isolerar han sig i sin studio och bestämmer sig för att – kosta vad det kosta vill – fortsätta arbeta, utifrån de förutsättningar som nu finns. Istället för ateljé-sessioner med Springsteen, Ringo Starr, Smokey Robinson och Van Morrison, intervjuar och fotograferar han nu helt vanliga människor, genom sin dator. Förutom fantastiska bilder blir resultatet också en livskraftig film som bär vittnesmål från jordens alla hörn, som binder människor samman och som ger inspiration och hopp. Och som visar att skapandet och konsten aldrig låter sig stoppas.
Regi: Ildikó Enyedi, Jia Zhangke, Annemarie Jacir, Denis Coté m fl
Tung uppställning av regissörer visar att det enkla kan vara det bästa i finurliga ”lock down cinema”-kortfilmer. En kanin och en åsna för ett samtal om grekiska filosofer, sakernas tillstånd och om huruvida det broderade bladet på en duk är en ritning till, eller en avbildning av, det på krukväxten. Sedan tröttnar de. Ildikó Enyedi nominerades till en Oscar för sin Om själ och kropp, 2017. Här använder hon gosedjur, leksaker och heminredning för att skapa en underbar liten film om stora frågor. Filmen ingick i projektet ”Spaces”, där Thessaloniki Film Festival i våras bad ett antal regissörer göra en kortfilm från sin hemma-karantän. På Göteborg Film Festival ingår den, tillsammans med filmer av bland andra Jia Zhangke, Annemarie Jacir och Denis Côté, i kortfilmsprogrammet Lock Down Cinema.
Stäng