2018
Aida Chehrehgosha tog sig an uppdraget att göra Göteborg Film Festivals konstnärsaffisch utifrån 2018 års tematiska fokus Nationalism. De teman hon jobbar med är ofta allvarsamma med inslag av våld, död och ensamhet men också väldigt mycket humor.
– Den första tanken som dök upp var att använda sig av en estetik som är snygg, enkel, rak, förhöjande och tydlig. Det är ett stilistiskt grepp som använts länge och som återkommer i så väl filmer som stillbilder, förr som nu. Det är mest karakteristiskt och igenkännbart under den tid och era då man ville kommunicera och ena folket, få dem att känna att det är ”vi” mot ”dom”. Vilka som är vi och vilka som är dom är ständigt flytande i alla tider, säger Aida Chehregosha.
”Såret har aldrig riktigt läkt. Det varar, blöder och påminner.”
– Den andra tanken som dök upp är vilka som visas, hur dom visas och vem som får visa. Och det tycker jag också är en viktig aspekt i detta. Det här är helt enkelt det nya idealet.
– Trots detta mörker som finns i omgivningen så måste vi fokusera på det ljusa i samhället. Vi måste känna hopp om framtiden. I alla fall så inbillar jag mig själv det. Bakgrunden vi klistrar oss själva stolta mot, är min pappas oläkta sår från kriget. Det påminner mig om att vi måste gå framåt. Vi måste lägga saker bakom oss. Såret har aldrig riktigt läkt. Det varar, blöder och påminner. Ni vet, så där som vissa sår kan vara. Ovilliga men ändå fokuserat går vi mot ljuset med bestämda steg. Vet inte hur det kommer vara där framme men hoppas på det bästa. Säger jag ofta högt till mig själv.
Aida Chehrehgosha tog sin examen i Fine Arts från Konstfack 2009 och 2011 från Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hon har sedan dess varit fullt verksam med utställningar men hon har även gjort scenografi och kostym till den kritikerrosade Utvandrarna av Vilhelm Moberg på Dramaten 2013 med regi av Mats Ek. Chehrehgosha är representerad av Galerie Forsblom i Stockholm.