2022
2022 var det konstnären Lap-See Lam som stod bakom Göteborg Film Festivals affisch.
Fragment från en svunnen tid, ett skepp som aldrig hittat hem och en omskrivning av historien. I centrum för 2022 års festivalaffisch står det kinesiska skeppet Drakbåten. En gång i tiden var det ämnat att bli Göteborgs ultimata restaurangbåt, men i stället gick det ett helt annat öde till mötes. Genom sitt verk hoppas konstnären Lap-See Lam att skeppet ska få nytt liv – och återigen störa ordningen i staden.
Lap-See Lams första möte med Drakbåten var hösten 2018. Från sin ateljé på Skeppsholmen i Stockholm såg hon skeppet ligga förtöjd på andra sidan vattnet. Drakbåten hade precis skeppats till Stockholm och dekorerats om till ett spökskepp för att lagom till Halloween bli en ny skräckattraktion på nöjesparken Gröna Lund.
Vid tidpunkten studerade Lap-See Lam på Kungliga konsthögskolan i Stockholm och arbetade med att 3D-skanna kinakrogar; ett konstprojekt som hon startade i samband med att hennes föräldrar sålde den kinakrog på Södermalm som familjen drivit sedan 1970-talet.
Syftet var först att dokumentera kinakrogarna i exakta modeller, men när det uppstod felaktigheter i den digitala processen, med rörelser från människor som fångades i materialet och andra tekniska missar, fick verken även en spöklik prägel – något som Lap-See Lam senare valde att omfamna och integrera i sina verk. När hon fick syn på Drakbåten från sin ateljé på Skeppsholmen fångades hon därför genast av skeppets spöklika exteriör i kontrast med dess kinesiska draksiluett.
– Jag minns att jag tyckte det var lustigt när jag såg Drakbåten, att spöket bokstavligen fanns här – men på ett helt annat sätt än i mina verk, säger Lap-See Lam.
För att ta reda på mer om skeppet påbörjade hon ett mindre detektivarbete. Genom att söka igenom internet på information och prata med insatta människor om skeppet, började historien sakta men säkert nysta upp sig:
Drakbåten byggdes i Shanghai och kom till Göteborg i början på 1990-talet. Kort efter ankomsten slog det upp portarna vid Stenpiren för att husera som restaurangbåt under namnet Floating Restaurant Sea Palace. Verksamheten gick dock dåligt och restaurangägaren Johan Wang tog så småningom med sig skeppet för att söka lyckan i Europa. När inte heller det visade sig vara lönsamt återvände skeppet för andra gången till Göteborg. Den här gången för att lämnas åt sitt öde.
Förtöjd vid Drömmarnas kaj i Göteborg gick skeppet mot sitt förfall. Hamnavgifterna förblev obetalade och namnet Drakbåten fick med tiden fäste i folkmun. Det var alltså inte förrän 2018 som skeppet fick ett nytt syfte – att tjäna som skräckbåt på Gröna Lund.
– Det finns något sorgligt med det, att skeppet aldrig riktigt hittade hem. Johan Wang, restaurangägaren hade en dröm om att driva den ultimata kinakrogen i Göteborg, i stället blev skeppet en skräckbåt på en nöjespark, säger Lap-See Lam.
Sedan hösten 2018, från den dagen som Lap-See Lam såg Drakbåten för första gången, har hon haft en idé om att bevara skeppet i konstnärligt syfte. I somras blev idén till verklighet och hon fick tillstånd av Johan Wang att gå ombord på skeppet för att bevara det för eftervärlden. Våren 2022 ställdes verken ut på Bonniers konsthall, men innan det tog skeppet plats på Göteborg Film Festivals festivalaffisch 2022.
– När jag fick frågan om att skapa festivalaffischen kände jag ganska snabbt att Drakbåten var det perfekta motivet. Dels eftersom platsen är relaterad till Göteborgs närhistoria och Göteborg som hamnstad, dels eftersom draksymbolen är en direkt koppling till festivalen, säger Lap-See Lam.
Konstnär: Lap-See Lam
Foto: Oskar Omne/ Bonniers Konsthall
3D-rendering: Martin Christensen
Lap-See Lam föddes 1990 i Stockholm och tog examen från Kungliga konsthögskolan i Stockholm hösten 2020 efter fem års studier. Hon har även studerat konst på Idun Lovén i Huddinge. Hennes verk har ställts ut både i Sverige och internationellt. I juli år 2021 sommarpratade hon om sitt konstnärskap i Sveriges Radio.