47:e festivalen 26 jan - 4 feb, 2024
Besökare
Industry

2017

Annika Von Hausswolff

Sverige

– Jag har vuxit upp med Göteborg Film Festival och film var grymt viktigt för mig i tonåren. Jag var stammis på Cinemateket och jobbade ideellt på Folkets Bio. Självklart är det en ära att göra affischen! säger Annika von Hausswolff om uppdraget.

Annika von Hausswolff har arbetat som bildkonstnär och fotograf sedan hon examinerades från Konstfack i Stockholm 1993. På cv:t står en omfattande utställningsverksamhet både i Sverige och internationellt. Hon har representerat Sverige på biennalerna i Sao Paulo och Venedig och den senaste utställningen Grand Theory Hotel, som visades på Hasselblad Center i Göteborg i våras, hänger just nu i Paris på Centre Culturel Suédois. Annika von Hausswolff var gästprofessor vid Konstuniversitetet i Helsingfors förra vintern och arbetar för närvarande som professor i fotografi på Akademin Valand i Göteborg.

”Jag ser bilden som ett relationsdrama. Ett ganska vanligt ämne inom film.”

Hur skulle du beskriva din affisch för Göteborg Film Festival?

– Telefonlurarna är en modern relik kan man säga. På väldigt kort tid har luren fasats ut och ersatts av mobiltelefonen som du har med dig överallt. Jag är fascinerad av den gamla lurens materialitet och det faktum att du var tvungen att stanna kvar på en viss plats när du kommunicerade med en annan person. Det fanns en påfallande taktilitet i samband med ett telefonsamtal, ibland kunde man till exempel bli svettig i handen beroende på samtalets karaktär. Luren blev lite hal och kall. Man kunde också slänga luren i golvet utan att den gick sönder, den kvaliteten har inte mobiltelefonen kan jag säga, av egen erfarenhet, säger Annika von Hausswolff.

Hon har gjort några fotografier tidigare med telefonen som motiv. Inspiration har hon fått från Fartyget Night av den franska författaren Marguerite Duras. I boken utspelar sig en kärlekshistoria via telefonen och de inblandade träffas aldrig i verkligheten. De pratar, andas och sover med linjen öppen.

– Jag ser bilden som ett relationsdrama. Ett ganska vanligt ämne inom film, säger Annika von Hausswolff.

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen