Göteborg Film Festival har i år fått det ärofyllda uppdraget att dela ut Eurimages vandringspris Audentia Award. Priset ska gå till en kvinnlig filmare i filmfestivalens program. Tidigare festivaler som fått uppdraget är Istanbul Film Festival (2016), Locarno Film Festival (2017) och Toronto Film Festival (2018).
De nominerade filmerna och regissörerna är:
Vitryssland/USA/Tyskland/Ryssland
Levnadsglad ung kvinna hamnar i sömnig industristad under sin jakt på den amerikanska drömmen, i Belarus Oscarbidrag.
I Darya Zhuks mångfaldigt prisvinnande debutfilm längtar den färgstarka Velya bort från den gråa vardagen i 90-talets Minsk och drömmer om att bli DJ i Chicago. När hon bokar en resa för att fånga sin dröm anger hon ett påhittat telefonnummer i sin visumansökan. Numret visar sig gå till ett hus i Crystal, en stad som är helt uppbyggd kring en nedgången kristallslipningsfabrik. Velya tvingas åka dit och bevaka telefonen för att kunna svara när de ringer om hennes visum. Hon hamnar mitt i lokala bröllopsförberedelser, och ett fantastiskt äventyr tar sin början.
Österrike
En av årets mest hyllade filmer, och ett urstarkt och drabbande drama om nigerianska Joy som fastnat i trafficking och prostitution i vår tids Europa.
Detta flerfaldigt prisbelönta drama handlar om en ung kvinna som tagit sig till Europa för att försöka skapa ett bättre liv för sin familj, sin dotter och sig själv. Nu lever hon inhyst med flera andra kvinnor i en lägenhet i Wien. De säljer sex men merparten av pengarna de tjänar går till deras ”Madame”, som även beslagtagit deras pass tills de har betalat av hela sin skuld. För regi och manus står Sudabeh Mortezai som helt utan sentimentalitet skildrar den brutala vardagen för dessa kvinnor. Joy Alphonsus är makalös i huvudrollen som sin namne Joy, en kvinna som med okuvlig beslutsamhet utmanar ett system som tycks vara konstruerat för att bryta ned henne.
Norge
Tuva Novotnys imponerande regidebut är ett djupt gripande familjedrama där Pia Tjelta gör urstark tolkning av en mamma i kris.
Under decennier har Tuva Novotny varit en av Nordens mest älskade skådespelare. När hon tar steget till registolen gör hon det med lyhörd intimitet och ett imponerande konstnärligt mod. I en enda tagning berättar hon om Maria (Tjelta) som försöker förstå vad som egentligen har hänt med hennes tonårsdotter. I katastrofens blixtbelysning kastas Maria och hennes man Anders (Anders Baasmo Christiansen) ut i 90 minuters känslomässigt kaos som kommer förändra dem för alltid. Den redan prisbeströdda Blind Spot etablerar omedelbart Tuva Novotny som en av Sveriges främsta filmregissörer.
Tyskland
Två unga kvinnor kämpar för sin överlevnad i Carolina Hellsgårds nerviga och intimt poetiska zombiethriller i ett post-apokalyptiskt Tyskland.
Efter zombieapokalypsen är två tyska småstäder mänsklighetens sista bastioner. I Weimar slåss man dagligen mot invaderande horder av zombies, i Jena hanterar man problemet på ett annat vis. Vivi och Eva flyr från Weimar ombord på ett transporttåg mellan städerna, men när tåget havererar mitt ute på den öde landsbygden tvingas de göra resten av resan till fots. Deras odyssé genom zombieapokalypsens Tyskland är lika delar nervig överlevnadsskräck och poetiskt vänskapsdrama, med en färsk blick på genren gör Carolina Hellsgård undergången både hoppfull och vacker.
Frankrike/Belgien
Bouli Lanners glänser som ofrivilligt ensamstående tonårspappa i Claire Burgers innerliga och eleganta drama om föräldraskap och familjeband.
Claire Burger solodebuterar som regissör och manusförfattare efter att ha vunnit debutpriset i Cannes tillsammans med två medregissörer för Party Girl (GFF 2015). Och hon gör det med ett lika välspelat som välskrivet familjedrama om en medelålders tonårspappa som plötsligt måste ta hela familjeansvaret. Bouli Lanners (Rust and Bone, The Giants) spelar Mario, vars fru plötsligt lämnar honom med döttrarna Niki och Frida, och deras tonårsturbulenta relationsproblem. Hon stänger kommunikationen helt, och Mario anmäler sig otippat till en dramakurs som en sista utväg för att ändå nå fram till henne. Real Love är en varm, charmig och väldigt autentisk film, välförtjänt prisad på filmfestivalen i Venedig.
Festande nageltekniker med anknytningsstörningar blir äktenskapsmäklare åt iransk flykting i Miia Tervos oemotståndliga debut.
Med sprudlande energi och avväpnande svart humor berättar Miia Tervo om ensamhet, vardagsrasism och alkoholism i en intelligent romantisk komedi som leker med fördomar och genrekonventioner. Aurora är en rolig och strulig festtjej som vill byta sitt skitliv mot något bättre i Norge. Darian är en melankolisk flykting från Iran som behöver gifta sig snabbt för att han och hans dotter ska få stanna i Finland. Aurora går med på att hjälpa honom, och hittar snabbt flera potentiella fruar, varav vissa till och med är under 80 år gamla. Mimosa Willamo ger fart och närvaro åt titelrollen i en snygg och charmig film om kärlekens överskridande kraft.
Danmark
En briljant Trine Dyrholm använder hela sitt register när May El-Toukhy utforskar lustens gränser och lögnens destruktiva kraft.
Anne (Dyrholm) driver en framgångsrik advokatfirma som specialiserat sig på barn och ungdomar. Hon och hennes man Peter (Magnus Krepper) lever ett liv där deras lyckade karriärer samsas med tvillingarnas ridlektioner och sköna stunder i familjens enorma designhus i en lummig Köpenhamnsförort. Den på ytan perfekta fasaden krackelerar när Gustav, Peters tonårsson från ett tidigare förhållande, dyker upp. Peter har svårt att komma nära sin förlorade son, men Anne hittar ett sätt att få kontakt. I den varma sommaren utvecklas Anne och Gustavs relation mot något allt mer förbjudet som kan äventyra allt.
Frankrike/Belgien
Eva Ionesco fördjupar samarbetet med Isabelle Huppert i sensuellt 80-talsfrosseri om ungt par som utmanas av stilsäkra överklassbohemer.
Föräldralösa 16-åringen Rose drar till Paris och festar med sin konstnärspojkvän Michel på den legendariska nattklubben Le Palace, där dekadensen är både vacker och gränslös. Under en av alla utlevande festkvällar träffar de Lucille (Huppert) och Hubert (Melvil Poupaud), ett bohemiskt par i 50-årsåldern som bor i en jättevilla utanför Paris. Det dröjer inte länge förrän alla fyra lever tillsammans – de älskar, grälar, tar droger, gör konst, har sex och gifter sig allihop i en av filmhistoriens mest alternativa bröllopsceremonier. Efter den självbiografiska debuten My Little Princess (GFF 2012) fortsätter Ionesco utforska gränserna mellan konst, makt och sexualitet.
Danmark
Snygg, musikalisk och välspelad dramakomedi om karismatisk kändisentreprenör som fälls för ekobrott och utmanar ledaren för fängelsekören.
Markus känner sig inte trygg på fängelsets rastgård. Där de andra är råbarkade gangstrar med våldskapital är han en jetset-festande affärsman med ekonomiskt kapital som bara tagit ett par genvägar i affärslivet. Det dröjer inte länge innan han tvingas byta till den slutna avdelningen, där våldtäktsmännen och pedofilerna sitter. Och framför allt sjunger de. Fängelsekören är internernas viktigaste aktivitet, och Markus vill direkt ta tag i taktpinnen. Med precis tonträff berättar Frederikke Aspöck (Labrador GFF 2012, Rosita, GFF 2016) om maktspel, förlåtelse och Rasmus Seebach-låtar i en stjärnspäckad komedi med eftertänksamma grundackord.
Sverige
Välavvägt, intelligent och träffande när Mia Engberg går från dokumentär till fiktion och utforskar ”den visuella tystnaden”.
Precis som i Engbergs guldbaggebelönade dokumentär Belleville Baby (GFF 2013) pågår ett samtal mellan Mia och Vincent. ”Jo, men tänk om” säger Mia, och vecklar ut en berättelse som inte är möjlig. Tillsammans med den motsträviga Vincent leker hon fram en smärtsam, modern och samtidigt tidlös saga. Den åldrade gangstern Vincent arbetar långa nätter och drömmer om ett annat liv. När han oväntat får ansvaret för sin tonårsdotter Adina börjar tillvaron förändras. Filmen utspelar sig i Paris och på en hemlig plats någonstans nära dig.
Audentia Award att delas ut på Dragon Awards den 2 februari. Läs mer om filmerna i programmet på vår programsida.
Stäng