Kommunikationschef till Nordens största filmfestival
Vi söker en erfaren, initiativrik och strategiskt driven kommunikationschef till Göteborg Film Festival. I rollen kommer du att ha det övergripande ansvaret för festivalens externa kommunikation och leda det dagliga arbetet på kommunikations- och marknadsavdelningen för festivalens tre varumärken: Göteborg Film Festival, barnfilmsfestivalen Göteborg Film Festival Prisma och streamingtjänsten Draken Film. Som en nyckelperson i organisationen förväntas du utveckla och stärka verksamhetens publika relationer, synlighet och engagemang genom såväl strategiskt som operativt arbete. Du har en stark förståelse för hela kommunikationskedjan – från att bygga varumärkesidentitet och driva kännedom, till att utforma konverterande budskap i rätt kanal vid rätt tidpunkt. Rollen kräver bred kunskap inom filmens område. Erfarenhet från kommunikations- och publikarbete inom projekt och evenemang är meriterande.
Ansvarsområden
- Utveckla och genomföra kommunikations- och marknadsföringsstrategier för att främja och utveckla festivalens varumärke och publika tilltal.
- Leda och fördela arbetet på kommunikation- och marknadsavdelningen, som under en del av året består av drygt 10 medarbetare, inom projektledning, kommunikation, formgivning, PR och marknadsföring.
- Ansvara för festivalens mediehantering, inklusive pressmeddelanden, journalistkontakter, PR och kriskommunikation.
- Ansvara för att utveckla och genomföra försäljnings- och kommunikationskampanjer.
- Hantera och utveckla festivalens digitala närvaro, så som sociala medier och webbkommunikation.
- Samarbeta med partnerföretag, byråer, sponsorer och andra intressenter för att maximera festivalens exponering.
- Rekrytera och utveckla övriga medarbetare på avdelningen.
- Ansvara för och följa upp kommunikationsbudgeten.
Kvalifikationer
- Högskoleexamen inom kommunikation, marknadsföring, PR eller motsvarande.
- Dokumenterad erfarenhet av kommunikation och PR inom filmområdet eller närliggande.
- Dokumenterad erfarenhet av att leda team och driva projekt inom kommunikation.
- Mycket god skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska.
- Djup förståelse för digitala medier och sociala plattformar.
- God förmåga att hantera flera projekt samtidigt och att arbeta under tidspress.
- Erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation är meriterande.
- Erfarenhet av evenemangs- och publikkommunikation är meriterande.
Kommunikationschefen är en del av festivalens ledningsgrupp med direkt rapportering till VD. Kommunikationschefens ansvarsområden kräver nära samarbete med verksamhetens andra avdelningar så som programavdelning, evenemangsavdelning, branschavdelning och Draken Film. Arbetet sker i nära samarbete med verksamhetens försäljningschef.
Skicka din ansökan via mail till mirja.wester@goteborgfilmfestival.se med CV och personligt brev. För frågor om tjänsten kan du använda samma mail.
Sista ansökningsdag är 28 april 2025 men urval sker löpande.