48:e festivalen 24 jan - 2 feb, 2025
Besökare
Industry

– Därför är det viktigt att rikta strålkastarljuset mot vår samtids mest högröstade politiska strömning, säger festivalens konstnärliga ledare Jonas Holmberg

48:e festivalen
24 Jan -
2 Feb, 2025

– Nationalismen är på frammarsch världen över. Vi ser det i Europa, i USA och i Norden. Det här avspeglar sig självfallet i filmen. Därför tycker vi det är viktigt att rikta strålkastarljuset mot vår samtids mest högröstade politiska strömning, säger festivalens konstnärliga ledare Jonas Holmberg. Vid nästa års Göteborg Film Festival är nationalism ett av festivalens fokus.

Sedan i måndags har tre höga ljuspelare varit synliga i och kring Göteborg. Ljusen har stått där tre olika hatbrott med nazistiska och rasistiska förtecken begåtts. Bombattentatet utanför asylboendet i Västra Frölunda, dödsmisshandel av John Hron vid Ingetorpssjön och de rasistiska glåpord som kastats efter åttaåringar från bortaläktaren vid fotbollsplanen på Hisingen.

”För oss är det nu väldigt angeläget att ta ställning mot farliga politiska rörelser i samtiden.”

Anledningen är att Göteborg Film Festival vill belysa att nazism och rasism finns i vårt samhälle på flera nivåer, då som nu. Under hösten har främlingsfientligheten, nazismen och de ideologier som föder dessa rörelser varit mycket synliga i Göteborg.

– I 40 år har Göteborg Film Festival arbetat för öppenhet och internationellt kulturutbyte. För oss är det nu väldigt angeläget att ta ställning mot farliga politiska rörelser i samtiden, men också att genom filmkonsten fördjupa diskussionen om vad nationalism är och kan vara, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare, Göteborg Film Festival.

I sin extrema form leder nationalism till våld, trakasserier och repression. För att förstå vad som håller på att hända behövs en fördjupande diskussion om nationalismens politiska och kulturella roll. Varför växer sig nationalismen så stark just nu? Kan man tänka sig en positiv, inkluderande nationalism? Hur förhåller sig den svenska nationalismen till den norska, den grekiska och den katalanska?

Fokus: Nationalism kommer innehålla ett flertal nya spel- och dokumentärfilmer som på olika sätt belyser temat. Stefan Jarls nya spelfilm Innan vintern kommer får världspremiär på festivalen och reser frågor om Sveriges plats i världen genom att teckna en bild av ett land under ockupation, medan den norska dokumentären Golden Dawn Girls står mitt i samtidens politiska skeenden genom att ta oss nära de ledande kvinnorna i det grekiska nynazistpartiet Gyllene gryning.

Satsningen innehåller också en retrospektiv som uppmärksammar nationalismen i filmhistorien, och en fördjupande diskussion kommer ges stort utrymme i festivalens seminarieprogram.

– Som de senaste hundra årens dominerande konstform har filmen varit central för att formulera idéer om vad nationen är och vilka som hör hemma i den. Ett explicit nationalistiskt exempel är John W. Brunius monumentala epos Karl XII som initierades av högt uppsatta militärer för att stärka den svenska nationalkänslan, men retrospektiven kommer också innehålla filmer som utmanar etablerade bilder av nationen.

Se nedan för tre av filmerna som ingår i Fokus: Nationalism. Fler titlar presenteras vid programsläppet den 9 januari.

 

Fokus: Nationalism

Golden Dawn Girls

Norge

Golden Dawn Girls

Regi: Håvard Bustnes

När 20 partimedlemmar från det grekiska partiet Gyllene gryning fängslas, anklagade för att leda en kriminell organisation, träder kvinnorna bakom männen fram.

I Golden Dawn Girls bjuder en fru, en mamma och en dotter till de fängslade männen in den norska filmaren Håvard Bustnes för att visa upp en mänskligare sida av partiet med barn och familjemiddagar. När kameran rullar mellan intervjuerna blir glappet mellan ord och handling tydlig. Trailer.

Fokus: Nationalism

Innan vintern kommer

Sverige

Innan vintern kommer

Regi: Stefan Jarl

Kriget har kommit till Sverige. Vägspärrar är upprättade och begränsar befolkningens rörlighet. Hotfullt dundrar stridsflygplanen över landskapet. Stefan Jarls. Innan vintern kommer knyter an till hans tidigare filmer Goda människor (1990) och Jag är din krigare (1997) och följer en familj som försöker fortsätta leva sitt liv i skuggan av den nya ordningen. Genom den unga sonens perspektiv avtäcks krigets fasor när en militärmilis gör ett oväntat besök på familjens gård.

Fokus: Nationalism

Karl XII

Sverige

Karl XII

Regi: John W. Brunius

Redan vid premiären 1925 delade det påkostade nationalpatriotiska hjälteeposet, Karl XII, kritikerkåren. Kommentarer som ”denna skränfosterländska soppkokning” eller ”hyperchauvinistiska skönmålning” av historien ställdes mot ”ett filmens mästerverk”. Initiativet och finansieringen till filmen kom delvis från militärt håll och ska ses mot bakgrund av försvarsnedskärningarna efter första världskriget. Som en film som tydligt ville verka för patriotisk väckelse utgör Karl XII ett unikum i den svenska filmhistorien.

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen