Alicia Vikander Filmlabb + MOE-stiftelsen

För att inspirera unga till en framtid inom filmbranschen startade Alicia Vikander och Göteborg Film Festival det gemensamma projektet Alicia Vikander Filmlabb. Syftet med projektet är att ge ungdomar verktyg att uttrycka sig genom rörlig bild, väcka drömmar och framtidshopp och bidra till att öka mångfalden inom filmbranschen.

Från och med 2025 genomförs projektet med stöd av Madeleine Olsson Eriksson Stiftelse. Årets deltagande skolor är Lövgärdesskolan, Sannaskolan och Guldhedsskolan. Eleverna har deltagit i en uppstartsgala under Göteborg Film Festival på Stora Teatern, där de bland annat fick se fjolårets labbstudenters slutfilmer. Under våren har de tagit del av fyra olika delmoment, från att lära känna kameran och filmmediet till att arbeta med dramaturgi och genrer. Precis innan sommarlovet bjöds de in till en bejublad visning av Gyllene Tider-filmen Sommartider på den klassiska biografen Capitol. Under hösten påbörjas arbetet med elevernas egna slutfilmer. Varje klass gör en gemensam kortfilm, som sedan får premiär på en riktig biograf under avslutningsgalan på Göteborg Film Festival 2026. 

Alicia Vikander är initiativtagare och är starkt engagerad i styrningen av filmlabbet och ser alltid till att personligen träffa alla deltagande elever. Hon har medverkat vid galorna, arbetat som pedagog i klasserna och gör ibland föreläsningsturnéer där hon besöker skolorna för att samtala med eleverna om filmbranschen, att följa sina drömmar och att våga tro på sig själva även när ingen annan gör det. Hon har också bjudit in eleverna bakom kulisserna genom att dela med sig av egna inspelningar från en dag på en Hollywoodproduktion. 

Det filmpedagogiska arbetet leds av Göteborg Film Festivals erfarna filmpedagoger, med bakgrund som kulturskolelärare, filmstudier vid Valand och många års erfarenhet av att arbeta med barn och unga. Pedagogiken bygger på att eleverna först får skapa, och därefter analysera och reflektera över det de gjort tillsammans med sina klasskamrater. Metoden fungerar väl för de flesta elever, men har visat sig vara särskilt framgångsrik för elever med särskilda behov.

Mer om Alicia Vikander Filmlabb