Draken Film lyfter kvalitetsfilmen på bio

Efter coronapandemin är kvalitetsfilmen på bio mer utsatt än någonsin. Därför storsatsar nu Göteborg Film Festivals streamingtjänst Draken Film på ett initiativ för att stötta den värdefulla filmen och förnya filmbranschens affärsmodeller. Nu ingår gratis biobesök på utvalda premiärer för alla Draken Films prenumeranter. Säsongen 2021/2022 inleds den 26 november med premiären av Costa Ricas Oscarbidrag Clara Sola. 

Coronapandemin tvingade många av Sveriges biografer att hålla stängt under stora delar av 2020 och 2021. Efter att biograferna öppnat igen har nya storfilmer dominerat biorepertoaren medan kvalitetsfilmen har fått allt svårare att nå sin publik. Därför nysatsar Sveriges ledande streamingtjänst för kvalitetsfilm nu med ett initiativ för att publiken ska återvända till festivalfilmer, dokumentärer och debuter, för att bidra till en större bredd och representation i biosalongerna. 

Från och med fredag kommer Draken Films prenumeranter att kunna gå gratis på utvalda biofilmer under premiärhelgen. Satsningen omfattar flera premiärer varje månad och inleds med filmer som Costa Ricas Oscarbidrag Clara Sola, Venedig-prisade Martin Eden och Céline Sciammas Lilla mamma

Draken Films rikstäckande bioklubb lanserades redan under 2020 som ett initiativ för att stötta kvalitetsfilmen och de oberoende biograferna. Konceptet är enkelt. Inför varje premiärhelg dyker en biljettkod upp i prenumeranternas Draken Film-app, när de visar upp koden på biografen släpps de in gratis på visningen – Draken Film står för biljettkostnaden. 

Göteborg Film Festivals och Draken Films programkommitté väljer varje månad ut de mest intressanta biopremiärerna, ett brett och noggrant kurerat urval av prisbelönta filmer från hela världen, som Draken Films prenumeranter kan se gratis på sina lokala biografer under premiärhelgen. På så sätt får publiken chans att gå på bio oftare och upptäcka filmer de annars inte hade sett, samtidigt som biograferna får viktiga intäkter under den mest utmanande perioden i biobranschens historia. 

– Coronapandemin har drabbat de oberoende biograferna, och kvalitetsfilmen, särskilt hårt. När publiken återvänt till biosalongen under hösten har ett smalt utbud av amerikanska storfilmer baserade på förlagor och kända varumärken dominerat. Samtidigt har filmer från debuterande regissörer, filmer från mindre språkområden och nya berättelser med andra perspektiv haft allt svårare att nå sin publik. Genom att skapa incitament för att publiken ska se de här utvalda filmerna redan under den avgörande premiärhelgen stärker vi både biograferna och filmernas chans att möta en bred publik och få ett längre liv på bio. På samma gång gör vi vår streamingtjänst till en filmtjänst i ordets rätta bemärkelse, säger Olle Agebro, innehållsansvarig, Draken Film.

Premiärdatum – Draken Film på bio

Fler premiärdatum tillkommer

26/11
Clara Sola – Nathalie Álvarez Mesén, Costa Rica

40-åriga Clara tros ha en speciell kontakt med Gud. Hon är ett ”helgon” i en by i behov av hopp, medan hon själv finner sin tröst i naturen. Medan mamman gör allt hon kan för att hålla tillbaka Claras utveckling som kvinna, lyckas hon inte kväva hennes sexuella lust. När en ung man dyker upp i familjens liv väcks en stark åtrå hos Clara som leder henne ut på outforskad mark där hon överskrider både fysiska och övernaturliga gränser.

3/12
Charismatic Megafauna – Fredrik Wenzel, Jesper Kurlandsky, Sverige

Under decennier har vi försökt förklara klimatkatastrofen med ord. Finns det bilder som kan få oss att känna och verkligen förstå? Charismatic Megafauna är en global visuell odyssé. Från Kapstadens kåkstäder till Waurastammen vid Xingufloden, genom Atlasbergens dimma och Pekings natthimmel. Med musik av Anders Hillborg ochEsa-Pekka Salonen skapar Jesper Kurlandsky och Fredrik Wenzel en kontemplativ musikalisk berättelse om vår samtid, fri från dialog och berättarröst. 

10/12
Martin Eden – Pietro Marcello, Italien

Radikal sjöman blir hyllad författare i elegant, intelligent och politisk filmatisering av Jack Londons faustianskt självbiografiska roman. 1909 skrev Jack London en självbiografi och lånade huvudpersonens namn av den Ådalen-bördige emigranten Mårten Edin. Med visuell fantasi och politisk eld flyttar den italienska auteuren Pietro Marcello nu Londons berättelse från sekelskiftets Oakland till ett tidlöst Neapel i en fascinerande film som rör sig obehindrat mellan klasskonflikter och litterära genombrott under det italienska 1900-talet. Med enorm karisma gestaltar Luca Marinelli titelrollens romantiska och politiska slitningar i denna filmkonstnärliga fullträff som prisats vid filmfestivalerna i Toronto och Venedig.

17/12
Lilla mamma – Céline Sciamma, Frankrike

Nelly har just förlorat sin högt älskade mormor och mammans barndomshem ska säljas. Medan föräldrarna packar ihop huset ger sig Nelly ut i skogen där hennes mamma lekt som liten. En dag är mamman plötsligt borta. Samma dag träffar Nelly en flicka i sin egen ålder i skogen. Hon heter Marion. Precis som hennes mamma.

21/1
Costa Brava, Libanon – Mounia Akl, Libanon 

Komiskt, tragiskt och stundtals helt absurt skildrar Mounia Aklfamiljelivets berg-och dalbana och ett samhälle i sönderfall.

11/2
Kupé nr 6 – Juho Kuosmanen, Finland

Irini pluggar arkeologi i Moskva och bestämmer sig för att bege sig till Murmansk för att äntligen få se de unika hällristningar hon så länge varit besatt av. Hon kysser sin flickvän adjö och hoppar på tåget. I tågkupén möter hon en fåordig vodkahalsande ryss. Inte precis kärlek vid första ögonkastet, men som gjort för en trevande och otippad vänskap. En varm, rolig, skitig och onykter roadmovie på räls.

18/2
Omständigheter – Audrey Diwan, Frankrike

Audrey Diwans andra långfilm är en filmatisering av den franska författaren Annie Ernauxsjälvbiografiska roman L’Événement som skildrar Frankrike 1963 och en ung kvinnlig students desperata kamp mot klockan, då hon försöker genomföra en abort trots att det är olagligt. Belönades med Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig 2021. 

1/4
Drive My Car – Ryûsuke Hamaguchi, Japan

Regisssören och skådespelaren Yasuke Kafuku har ett både cerebralt och passionerat förhållande med sin fru sedan 20 år, manusförfattaren Oto. De bollar idéer när de har sex och under bilresor som för paret är mer en scen än bara ett transportmedel. Men även till synes harmoniska förhållanden kan ha oanade komplikationer. Dessa och andra oväntade, oönskade vändningar i tillvaron är språngbräda för Ryûsuke Hamaguchis senaste kontemplativa och lågmält känslosamma road trip, efter en novell av Haruki Murakami.