Sidse Babett Knudsen – mottagare av Nordic Honorary Dragon Award 2024

Hon har revolutionerat den danska komedin, dubbats till riddare i både Danmark och Frankrike och formulerat en referenspunkt i den internationella politiska debatten. Sidse Babett Knudsen är årets nordiska hederspristagare.

När Magdalena Andersson varit statsminister i några månader fick hon frågan vilken fiktiv figur hon identifierar sig med. Hennes svar? Birgitte Nyborg. Det var inte särskilt överraskande – det är få karaktärer i nordisk film- och tv-historia som på samma sätt blivit en referenspunkt i den politiska offentligheten som statsministern i Borgen. ”Vad hade Birgitte Nyborg gjort?” är en fråga som återkommer i både den danska och svenska politiska debatten, lite på samma sätt som frågan om vad Jesus, Olof Palme eller Astrid Lindgren hade gjort.

Och Nyborghajpen tar inte slut vid danska gränsen – när britterna tröttnade på Boris Johnson frågade sig Londons politiska analytiker varför de inte kunde välkomna Birgitte Nyborg till 10 Downing Street. Denna enorma genomslagskraft har bara varit möjlig tack vare Sidse Babett Knudsen. Borgen är en av Nordens mest framgångsrika tv-serier genom tiderna, och det är Sidse Babett Knudsen som allt graviterar kring. Hennes tolkning av den patosfyllda politikern som nöts ner till en cynisk maktspelare är nyanserad, skarp och engagerande. Den har också gjort henne till en internationell stjärna.

För Sidse Babett Knudsen är dock världen utanför Norden ingenting nytt. Hennes föräldrar träffades när de seglade i Sydamerika och lilla Sidse gick sina första skolår i Dar es-Salaam, där hennes föräldrar arbetade för en välgörenhetsorganisation. I tonåren reste hon mycket på egen hand, och under ett au pair-år i Paris sökte hon skådespelarutbildningen på Théâtre de l’Ombre som arbetade utifrån teaterideologen Jacques Lecoqs idéer om kroppslig teater. Efter några år på källarteatrar i Köpenhamn filmdebuterade hon i Jonas Elmers Let’s Get Lost och belönades med sitt första Bodilpris direkt. Genom framgångsrika samarbeten med Elmer, Natasha Arthy och Susanne Bier (Den enda rätta är en av Danmarks mest sedda filmer någonsin) under åren kring millennieskiftet hyllades hon för sitt sätt att förnya den danska filmkomedin genom uppdaterade komiska kvinnoporträtt.

Ett första internationellt genombrott fick Sidse Babett Knudsen med Biers Oscarsnominerade Efter bröllopet, där hon spelar mot Mads Mikkelsen, Rolf Lassgård och Stine Fischer Christensen, men det var ändå efter Borgen som utlandssamtalen började komma med en kraftig frekvens. Det hjälpte såklart att både hennes engelska och franska är perfekt, kanske för att hon beskrivit danska som ett av de fulaste språken, och har konstaterat att det är omöjligt att förföra någon på H.C. Andersens och Suzanne Brøggers språk: ”Det låter som att man spyr.” Så det är kanske tur att det är på engelska som hon spelar lesbisk dominatrix i Peter Stricklands The Duke of Burgundy, en av de internationellt hyllade rollerna hon gjort under det senaste decenniet. En annan är amerikanska Da Vinci-koden-uppföljaren Inferno där hon gör en generaldirektör för WHO som lämnar tillbaka en Musse Pigg-klocka till Tom Hanks. I HBO-serien Westworld gör hon i stället en storrökande nöjesparkschef mot bland andra Anthony Hopkins, och i franska Kvinnan från Brest porträtterar hon en visselblåsare och lungspecialist som går till attack mot läkemedelsjättarna. Den rollen fick hon förresten efter att Borgen-fantasten Catherine Deneuve hade tipsat regissören Emmanuelle Bercot om att titta mot Danmark.

Efter dubbningsceremonier i både den franska orden l’Ordre des Arts et des Lettres och Kristian V:s Dannebrogordenen är det med dubbla riddartitlar i bakfickan Sidse Babett Knudsen tar sig an nya roller. Nu är hon aktuell i den österrikiska hyperesteten Jessica Hausners ätstörningsdrama Club Zero, och det är uppenbart att hon trivs i rollen som den fantastiskt kostymerade internatskolerektorn Ms. Dorset, som utmanas av den nya nutritionsläraren idéer om ”medvetet ätande”. Luften vibrerar i duellscenerna mot Mia Wasikowska på rektorsexpeditionen, där Sidse Babett Knudsen verkligen får möjlighet att demonstrera sin stilsäkerhet, sitt psykologiska djup och det absoluta gehöret för sociala strukturer. Rollen är en av de mest minnesvärda i hennes strålande karriär.