De är nominerade till Startsladden 2022
Startsladden är Sveriges främsta kortfilmstävling där åtta nominerade filmer tävlar om en prissumma på 350 000 kronor i kontanter, filmteknik och tjänster.
Startsladden är Sveriges främsta kortfilmstävling där åtta nominerade filmer tävlar om en prissumma på 350 000 kronor i kontanter, filmteknik och tjänster.
Startfältet för 2022 års upplaga av Göteborg Film Festivals kortfilmstävling Startsladden är här. Sveriges främsta kortfilmstävling där åtta nominerade filmer tävlar om en prissumma på 350 000 kronor i kontanter, filmteknik och tjänster. De tävlande i Startsladden kommer att visas på Göteborg Film Festival den 30 januari.
Göteborg Film Festival är Sveriges viktigaste arena för svensk kortfilm och bland tidigare vinnare av Startsladden finns filmer som Min Börda av Niki Lindroth von Bahr, Hopptornet av Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck, Värn av John Skoog, Pussy Have the Power av Lovisa Sirén, Ingen lyssnar av Elin Övergaard,Las Palmas av Johannes Nyholm och Daddy’s Girl av Julia Lindström. Filmer som alla haft världspremiär i Startsladden för att sedan gå vidare till stora framgångar internationellt. 2021 vann Carolina Sandvik tävlingen med filmen The Expected.
– De åtta filmer som nominerats till Startsladden visar på en oerhörd bredd, med historier som bjuder på både humor och skarpa samhällsanalyser såväl som visuell filmmagi. Vi ser även en stor bredd i representationen både framför och bakom kameran, och om årets startfält ska ses som ett lackmuspapper för svensk films framtid så ser den onekligen ljus ut, säger Annie Karlsson, ansvarig för kortfilmsprogrammet på Göteborg Film Festival.
Bakom priset står Svenska Filminstitutet, SVT, Gothenburg Studios, Red Rental By Maan, Scen & Film, Folkets Bio, Film i Väst, Independent Kostym och Shoot & Post.
De nominerade filmerna är:
Aman Niel
Regi: Aman Niel
Josef är på väg hem när han blir inbjuden till en lägenhet han inte varit i tidigare. När hans ålder kommer på tal ställs både sanningar och lögner på sin spets. Starkt drama där tvekan, hierarkier och gråzoner skildras med fingertoppskänsla och nerv.
Desirée Mwepu
Regi: Desirée Mwepu
Två tjejgäng under en febrig sommarkväll i en Stockholmsförort. Samma plats, men två helt olika världar. En sol i natten är ett poetiskt laddat vykort, levererat med cinematisk perfektion, och en bitterljuv bild av ett systerskap som är både inkluderande och villkorat.
Johan Jonason
Regi: Johan Jonason
Drömmen om Japan och oväntade karriärsmöjlighter när en morbror målar upp framtidsplanerna för en pojke i en skruvad, bisarr och underbart humoristisk film, där sumobrottande skuggfigurer och varulvsyl skapar ett oförglömligt crescendo.
SaraKlara Hellström
Regi: SaraKlara Hellström
15-årige Räkan sitter hemma och gamear när han motvilligt blir meddragen på fest. Väl på plats känner han sig obekväm och det är tydligt att han inte platsar in. Till slut får han nog och gör något drastiskt. Ett starkt ungdomsdrama som undersöker mansroller, normer och vänskap på ett intimt och träffsäkert sätt.
Lia Hietala, Hannah Reinikainen
Regi: Lia Hietala, Hannah Reinikainen
En fredagsmorgon efter nattpasset på strippklubben Chat Noir beger sig Becky och Sara till Café Tintin för att äta frukost tillsammans. Här avhandlar de allt från pengaångest, moderskap och husdjursdrömmar, till hur de bäst ska bemöta slemmiga gubbar och nedlåtande kommentarer kring sin yrkesroll.
Gustav Bohman
Regi: Gustav Bohman
Gigekonomin under lupp när två filmare skapar reklamfilmer som de sedan försöker sälja in till bolagens representanter. Fördomar både bekräftas och kommer på skam i en film som med humor och skärpa rör sig mellan olika berättarplan.
Fanny Ovesen
Regi: Fanny Ovesen
Mellan tagningarna händer allt på en och samma gång medan läraren gör sitt bästa för att hålla styr på barnens filminspelning. Kaotiskt, ärligt och oförställt i en lika genial som rolig hyllning till filmskapandet.
Alexander Abdallah, Mustafa Al-Mashhadani
Regi: Alexander Abdallah, Mustafa Al-Mashhadani
Alexander har gjort en film om tugget vid bänken i orten där han växte upp. Oläkta sår rivs upp när han visar den för sina bandomsvänner och filmen skapar konflikt i det förut så tighta gänget. Vi var barn då är en poetiskt frustande känslomässig urladdning om förortsnormer, machokultur och orden som dödar.
Stäng