47:e festivalen 26 jan - 4 feb, 2024
Besökare
Industry
47:e festivalen
26 Jan -
4 Feb, 2024

För 31:a gången delar Göteborg Film Festival ut pris till bästa nordiska film, Dragon Award Best Nordic Film. Totalt tio filmer är med i tävlingen som är världens största filmpris med en prissumma på en miljon kronor. Priset delas ut i samarbete med Volvo Car Group, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad.

De tio nominerade är:

Regi: Miia Tervo

Finland

Festande nageltekniker med anknytningsstörningar blir äktenskapsmäklare åt iransk flykting i Miia Tervos oemotståndliga debut.

Med sprudlande energi och avväpnande svart humor berättar Miia Tervo om ensamhet, vardagsrasism och alkoholism i en intelligent romantisk komedi som leker med fördomar och genrekonventioner. Aurora är en rolig och strulig festtjej som vill byta sitt skitliv mot något bättre i Norge. Darian är en melankolisk flykting från Iran som behöver gifta sig snabbt för att han och hans dotter ska få stanna i Finland. Aurora går med på att hjälpa honom, och hittar snabbt flera potentiella fruar, varav vissa till och med är under 80 år gamla. Mimosa Willamo ger fart och närvaro åt titelrollen i en snygg och charmig film om kärlekens överskridande kraft.

Regi: Tuva Novotny

Norge

Tuva Novotnys imponerande regidebut är ett djupt gripande familjedrama där Pia Tjelta gör urstark tolkning av en mamma i kris.

Under decennier har Tuva Novotny varit en av Nordens mest älskade skådespelare. När hon tar steget till registolen gör hon det med lyhörd intimitet och ett imponerande konstnärligt mod. I en enda tagning berättar hon om Maria (Tjelta) som försöker förstå vad som egentligen har hänt med hennes tonårsdotter. I katastrofens blixtbelysning kastas Maria och hennes man Anders (Anders Baasmo Christiansen) ut i 90 minuters känslomässigt kaos som kommer förändra dem för alltid. Den redan prisbeströdda Blind Spot etablerar omedelbart Tuva Novotny som en av Sveriges främsta filmregissörer.

Regi: Pella Kågerman och Hugo Lilja

Sverige

Jorden går under av miljöförstöring och krig och människorna flyr i ett existentialistiskt sci-fi drama efter nobelprisade Harry Martinsons förlaga.

Restauranger och shopping-gallerior möter de emigrerande människorna ombord på det väldiga rymdskeppet Aniara. Jorden är utdömd, men den moderna livsföringen ser ut att fortgå som vanligt. Men när Aniara, strax efter starten, kolliderar med meteoriter och sätts ur kurs förändras förutsättningarna drastiskt. Den märkliga datorn Mima, som får dess användare att återuppleva livet på jorden blir allt viktigare för människorna ombord. Pella Kågerman och Hugo Liljas civilisationskritiska debut placerar mänskligheten i en universell kontext där dess ringa och sköra existens blir alarmerande påtaglig och konkret.

Regi: Johannes Nyholm

Sverige/Danmark

Frustande sadistisk humor och nattsvart berättarglädje i Johannes Nyholms lekfulla uppföljare till guldbaggebelönade Jätten och Las Palmas.

För några år sedan förlorade Elin och Tobias sitt barn i en tragisk olycka. Nu är de på väg på campingsemester i hopp om att hitta tillbaka till varandra. Men när Elin vaknar tidigt på morgonen och behöver kissa dyker tre underliga figurer upp och sätter igång en mardrömsscen som inte tycks ha någon ände. Som i en helvetisk Måndag hela veckan utspelar sig en ohygglig scen på repeat, med små variationer. Och varje försök att komma undan verkar oundvikligen leda tillbaka till samma klaustrofobiska scenario. Nyholms skickliga regi håller en i ett gastkramande grepp och sätter parrelationens roller under lupp.

Regi: Eirik Svensson

Norge

Ines Høysæter Asserson är lysande som tonåriga Vilde, som lever för den färgsprakande japanska populärkulturen och drömmer om att resa till Harajuku.

Det är dagen före julafton och Vildes mamma hoppar från balkongen. Rådlös och utan familj söker sig Vilde till bästa vännerna på centralstationen i Oslo. Socialtjänsten tvingar henne att kontakta sin frånvarande pappa och motvilligt stämmer de möte på stationen. Kanske kan han hjälpa henne med flygbiljetten till Japan? Ines Høysæter Asserson (Thea i Skam) gör en oförglömlig rolltolkning, och med lyhörd precision visar Eirik Svensson att han likt ingen annan kan beskriva tonårens sökande och utanförskap. Inte minst genom de vackra mangainspirerade animationerna och de drömska bilderna från Harajuku.

Regi: Mia Engberg

Sverige

Välavvägt, intelligent och träffande när Mia Engberg går från dokumentär till fiktion och utforskar ”den visuella tystnaden”.

Precis som i Engbergs guldbaggebelönade dokumentär Belleville Baby (GFF 2013) pågår ett samtal mellan Mia och Vincent. ”Jo, men tänk om” säger Mia, och vecklar ut en berättelse som inte är möjlig. Tillsammans med den motsträviga Vincent leker hon fram en smärtsam, modern och samtidigt tidlös saga. Den åldrade gangstern Vincent arbetar långa nätter och drömmer om ett annat liv. När han oväntat får ansvaret för sin tonårsdotter Adina börjar tillvaron förändras. Filmen utspelar sig i Paris och på en hemlig plats någonstans nära dig.

Regi: Ulaa Salim

Danmark

Bilden av politiska motståndare som skapas i rädslans namn och politisk radikalisering gestaltas med precision i Ulaa Salims starka politiska thriller där Köpenhamn utgör fonden.

Ett bombattentat i tunnelbanan skapar grogrunden för extremhögerns framfart. Ett år efter dådet är det val i Danmark och nationalistiska politikern Martin Nordahls parti går mot en jordskredsseger. Valdebattens hårda retorik skapar ett klimat där 19 åriga Zakaria känner sig manad att agera. Han kommer i kontakt med den något äldre Ali och i sina försök att bemöta sin samtid fångas dessa två unga män i ett nät av rädsla och maktlöshet i ett modernt demokratiskt samhälle. Men allt är inte som det verkar i Ulaa Salims tankeväckande och politiskt akuta debutfilm.

Regi: John Skoog

Sverige

Med lyriska filmbilder och mytiska skrönor från den skånska skymningen närmar sig John Skoog människorna i sin uppväxtby Kvidinge.

John Skoog är en säregen filmskapare, som i nästan alla sina poetiska filmer utgått från människor och fenomen i norra Skåne. Flera av hans kortfilmer har visats på GFF, och Värn tilldelades festivalens kortfilmspris Startsladden 2015. Långfilmsdebuten Säsong är uppbyggd kring en rad olika berättelser från Kvidinge. En del är alldagliga, medan andra gränsar till det magiska. Platsen präglas av jordbruket – dess åkrar, maskiner och arbetare. Med hjälp av fotografen Ita Zbroniec-Zajt lyckas Skoog skapa vardagliga men hypnotiserande filmbilder som gör det bekanta till något främmande och det triviala till poesi.

Regi: Anne Sewitsky

Norge

Anne Sewitskys biopic om den norska konståkningens stora stjärna Sonja Heine är ett rafflande drama om uppgång och fall.

Det finns inga gränser för Sonja Heine. Hon har redan vunnit tio VM- och tre OS-guld i konståkning. Nu vill hon bli filmstjärna, och när hon blir erbjuden en biroll i Hollywood ser hon till att istället bli kontrakterad för huvudrollen i fyra långfilmer. Givetvis blir det succé. Hennes stora aptit på pengar, män och fester gör henne till en självklar mittpunkt i nöjeslivet. Motgångar tar hon med en oförstående klackspark och ler sedan sitt oövervinnerligt triumfatoriska leende, och oftast funkar det. Anne Sewitsky (Homesick, GFF 2015, Happy Happy GFF 2011) gör en säker gestaltning av Heines uppgång och fall, och från hennes höjd är det hårt och smärtsamt.

Regi: May el-Toukhy

Danmark

En briljant Trine Dyrholm använder hela sitt register när May el-Toukhy utforskar lustens gränser och lögnens destruktiva kraft.

Anne (Dyrholm) driver en framgångsrik advokatfirma som specialiserat sig på barn och ungdomar. Hon och hennes man Peter (Magnus Krepper) lever ett liv där deras lyckade karriärer samsas med tvillingarnas ridlektioner och sköna stunder i familjens enorma designhus i en lummig Köpenhamnsförort. Den på ytan perfekta fasaden krackelerar när Gustav, Peters tonårsson från ett tidigare förhållande, dyker upp. Peter har svårt att komma nära sin förlorade son, men Anne hittar ett sätt att få kontakt. I den varma sommaren utvecklas Anne och Gustavs relation mot något allt mer förbjudet som kan äventyra allt.

Dragon Award Best Nordic Film är Göteborg Film Festivals mest prestigefyllda tävling och delas ut på Dragon Award-galan den 2 februari.

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen