Filmforum Sverige

Program

Lördag, 25 januari


09.30–09.45
Vakna med The Activist Cinema

Mer information kommer.

09.45–10.15
Smärtpunkten! Samproducera eller producera tillsammans?

Vad är fördelarna med att två bolag slår sig samman och gemensamt producerar en film eller dramaserie – inte bara som vanliga samproducenter, utan som ett ”joint venture”?

Hur fördelas ansvaren, och framför allt – vem har veto när åsikterna går isär?

Medverkande: Jan Blomgren, producent The Curious Nomad (fd Art & Bob Film), Martina Stöhr, producent (Kärnfilm), som tillsammans producerade dramaserien Smärtpunkten.
Moderator: Susanne Ottosson

10.15–10.30
Va(fan) hände egentligen? Case Study: The Woman Clothed by the Sun

Göteborg var redo när Hollywood knackade på. Men hur fångades en amerikansk storproduktion med extremt kort varsel? Vilka utmaningar mötte man – och vad går det att lära framåt?

I ett samtal med Daniel Lägersten, VD Gothenburg Film Studios och Kristina Börjeson, Head of Production Film i Väst, utforskas vad som krävdes bakom kulisserna och vad som finns att förbereda för framtiden.
Moderator: Josef Kullengård, Göteborg Film Festival

10.30–10.45
Paus

10.45–11.15
Den sista resan med Fredrik och Lars

Få svenska filmer har på samma sätt som Filip Hammars och Fredrik Wikingssons Den sista resan visat vilken kraft dokumentärfilmen kan besitta.

I ett samtal möter vi Fredrik Wikingsson och producenten Lars Beckung. Hur formades visionen? Vilka kreativa och strategiska val gjorde filmen till en succé i Sverige och skapade det internationella intresset? Vad säger Den Sista Resan om dokumentärfilmens roll idag? Och hur kan svensk film dra lärdom av dess framgångar – både på hemmaplan och globalt?

Medverkande: Fredrik Wikingsson, regissör och Lars Beckung, producent, Nexiko
Moderator: Jonas Pedersen Hardebrant

11.15–11.30
Prisutdelning och erfarenheter från fältet – Maritha Norstedts Stipendiefond

Maritha Norstedt-stipendiet delades ut första gången 2024, efter att den mycket uppskattade produktionsledaren och producenten gått bort. Här möter vi 2024 års stipendiat, Fanny Götesson som berättar om sina erfarenheter från den internationella filmproduktion i Kanada som hon medverkat vid som en följd av stipendiet. Därefter tillkännages 2025 års mottagare av stipendiet.

Maritha Norstedts Stipendiefond är skapad till minne av Maritha Norstedt. Syftet är att stödja juniora produktionsledare och ge dem möjligheten att följa en internationell inspelning och utveckla sin kompetens.

Medverkande: Fanny Götesson (2024 års stipendiat). 2025 års stipendiet, Peter Fornstam, vd Svenska Bio, ordförande för Sveriges biografägareförbund.
Moderator: Susanne Tiger
I samarbete med: Maritha Norstedts Stipendiefond

11.30–12.00
Cineville: Fler till biograferna!

Med succé i Nederländerna, Belgien, Österrike och Tyskland är det nu Sveriges tur att få ta del av abonnemangstjänsten Cineville. Modellen har redan lockat en stor och ung publik till biografer i flera länder. Först ut i Sverige är omkring 15 biografer i Stockholm, Göteborg och Skåne, med ambitionen att successivt inkludera fler biografer över hela landet. Hur har erfarenheterna varit internationellt, och vad kan vi förvänta oss här i Sverige?

Medverkande: Samir Azrioual, CEO Cineville Nederländerna; Mathias Holtz och Katrina Mathsson, Cineville Sverige
Moderator: Olle Agebro, Draken Film
I samarbete med: Cineville Sverige

12.00–13.00
Lunch

13.00–13.15
Hur mår vi egentligen?

Inspelningar av dramaproduktioner har den senaste tiden i princip stått stilla, och nästan 30 procent av filmarbetarna i Västsverige tror sig inte vara kvar i branschen om tre år.

Detta trots att de flesta av dem arbetat med film under många år och varit med om toppar och dalar tidigare. Så beror det verkligen på produktionsnivån, eller finns det andra faktorer som får dem att vilja lämna branschen? Och hur ser det egentligen ut vad gäller sexuella trakasserier nu när #metoo-vågen lagt sig? Filmkontoret, Göteborgs stad har precis genomfört en enkät bland de västsvenska filmarbetarna och delar under den här kvarten med sig av resultatet.

Medverkande: Susanne Ottosson, filmutvecklare, Filmkontoret, Göteborgs stad
I samarbete med: Filmkontoret, Göteborgs stad

13.15–13.45
Filmrummet: Vad saknas då, förutom pengar?
– om den långa spelfilmens framtid, ur filmkonsulenternas perspektiv

Första halvåret 2024 visade att den svenska publiken visst kan tänka sig att gå på bio och se ett brett utbud av svensk film: sex filmer med vitt skilda målgrupper i olika genrer drog tillsammans en publik på nästan en och en halv miljon. Det finns alltså hopp, även om ljuspunkterna är alltför få. På streamingtjänsterna prioriterar den unga publiken ”gamla” filmer. Vad kan det bero på? Vad är det som får filmpubliken att förlora sig i en historia, och primärt vilja se en film på stor duk i en salong full med andra människor? Är vi tillräckligt duktiga på att förstå hur vi engagerar dagens publik, eller sitter vi kanske fast i gamla idéer?

Filmkonsulenterna har en unik position för att urskilja vad som ligger i luften – eftersom de tar del av de flesta filmprojekt som rör sig i branschen. Vad vill filmskaparna berätta? Saknas de stora visionerna, och förstår vi alls vad som krävs för att nå genomslag idag?

Medverkande: Charlotta Denward, chef produktionsstöd; Hanna Lejonqvist, konsulent lång spelfilm och Andrea Östlund, konsulent lång spelfilm
Moderator: Anna Croneman, vd Svenska Filminstitutet
I samarbete med: Filmrummet

13.45–14.00
Paus

14.00–14.50
Townhall part 1

14.50–15.10
Paus

15.10–16.00
Townhall part 2

Mer information kommer.

Moderator: Carl Javér, Sveriges Filmregissörer Scen och Film och Emma Gray Munthe, filmjournalist och kritiker
Presenteras av: Göteborg Film Festival och Sveriges Filmregissörer, i samverkan med Svenska Filminstitutet, Film & TV-Producenterna, Fackförbundet Scen & Film, Filmregionerna, Oberoende Filmares Förbund och Women in Film & Television Sverige

16.00
Cineville Sverige bjuder på eftermingel på FOLK

Söndag, januari 26


09.30–10.15
Filmrummet: Möt Andrea Östlund, konsulent lång spelfilm

Den 16 september 2024 började Andrea Östlund sin tjänst som konsulent för lång spelfilm på Svenska Filminstitutet. Under Filmforum får du möjligheten att höra henne berätta om sina första fyra månader på jobbet, om vad det var som lockade henne till att söka tjänsten, förtjusningen för filmiska processer och relationen mellan smak och praktisk kunskap.

Medverkande: Andrea Östlund, konsulent lång spelfilm Svenska Filminstitutet.
Moderator: Jonas Pedersen Hardebrant
I samarbete med: Filmrummet

10.15–11.00
Kulturakademin presenterar...

Kulturakademin erbjuder kompetensutveckling inom scenkonst, musik, audiovisuella medier samt bild och form. Här presenterar de nya rapporter och kunskaper.

Rapporten Skills 2024, författad av omvärldsanalytikern Sofia Rasmussen från Rasmussen Analys, kartlägger de viktigaste trenderna och utmaningarna inom talangutveckling och ger konkreta rekommendationer för hur branschen kan arbeta strategiskt för att attrahera och utveckla framtidens talanger.

Förstudien Talangutveckling på elitnivå, författad av Cia Edström, är inspirerad av den norska modellen Talent Norge och undersöker hur en satsning på talangutveckling på elitnivå kan bidra till att stärka Sveriges kreativa sektorer och skapa hållbara strukturer för talangutveckling.

RePublik, är ett initiativ lett av Johanna Hagerius, som fokuserar på publikutveckling och erbjuder verktyg för att hjälpa kulturorganisationer att bredda och stärka sin publik. Som en del av detta arbete har handboken Publikutveckling i praktiken tagits fram – en lättillgänglig och praktisk guide för att skapa en egen publikutvecklingsplan och komma igång med det viktiga arbetet.

Medverkande: Cia Edström, projektledare och redaktör Kulturakademin; Johanna Hagerius, konsulent publikutveckling Kulturförvaltningen Västra Götalandsregionen; Peter Hiltunen, verksamhetschef Kulturakademin
I samarbete med: Kulturakademin

11.00–11.45
Dokumentärens väg ut i världen – strategier för internationell framgång

Svenska dokumentärer röner framgång och hyllas av både publik och kritiker. I år är två av de fem nominerade till Bästa Film på Guldbaggegalan dokumentärer – Den sista resan och G-21 scener från Gottsunda. Samtidigt prövas dokumentärfilmen av minskade resurser och utmaningar att nå den internationella scenen.

Hur kan dokumentärfilmare och producenter stärka sitt internationella avtryck och nå nya marknader? I denna panel delar experter med sig av nycklar till de rätta säljagenterna, lanseringsstrategier och internationell paketering.

Medverkande: Ingvil Giske, producent Ibelins enastående liv; Sara Rüster, ansvarig för dokumentärfilm på Svenska Filminstitutets utlandsavdelning och Joanna Solecka, Alphapanda, expert på internationell marknadsföring och paketering
Moderator: Jonas Pedersen Hardebrant

11.45–12.00
Fifteen minutes of Suzanne Osten

Under Filmforum Sverige 2024 satt Suzanne Osten på scenen tillsammans med Camilla Läckberg, och Simon Norrthon och berättade om det pågående arbetet med filmen Love Duet – Suzanne och Bergman, en filmkomedi om modet att skapa. 2025 är hon inte längre här. WIFT Sverige hyllar Suzanne på flera olika sätt under festivalen och startar här.

Medverkande: Helen Granqvist med flera
I samarbete med: WIFT Sverige

12.00–12.45
Lunch

12.45–13.30
Startsladden – möt årets tävlande

Startsladden är Sveriges främsta kortfilmstävling med en prissumma på 440 000 kronor i kontanter, filmteknik och tjänster. Möt regissörerna bakom de åtta nominerande filmerna inför visningen och prisutdelningen på Biograf Draken (14.00).

Medverkande: Kasper Häggström och Jakob Márky, Cows; Malin Ingrid Johansson, Däck 5B; Tage Wikander Hervén, Sthlm Rififi; Malin Erixon, Familjen; Joel Viksten Abrahamsson, Sky City; Theodor Solin, Kära mor; Tuva Björk, Fear fokol och Viktor Johansson, True Artist
Moderator: Annie Karlsson, Göteborg Film Festival

13.30–14.00
Europa efter regnet – Case study: KonstAB

Konstkollektivet KonstAB har spelat sina uppmärksammade teateruppsättningar på scener som Dramaten och Göteborgs Stadsteater. 2023 långfilmsdebuterade de på Göteborg Film Festival med sin Vernissage hos Gud, samtidigt som de vann publikpriset på Startsladden med Jörgen Hyltes svåger. Just nu repar de Europa efter regnet på Folkteatern i Göteborg – en teateruppsättning som innehåller filmscener och som efter den har spelats också ska bli en långfilm.

Medverkande: Ossian Melin, Filip Aladdin, manus och regi; Anton Hellström, skådespelare samt manus och regi; Asta Kamma August, Elin Skarin, skådespelare.
Moderator: Camilla Larsson, Göteborg Film Festival

14.00–14.15
Paus

14.15–15.00
Manusförfattare, behövs dom?

Svensk film präglas av en stark auteurtradition, där skrivande regissörer utvecklar och står som avsändare för de nyskrivna filmer som skapas. Samtidigt talas det idag om en brist på starka berättelser, och inte minst starka manus. I Sverige finns ett flertal manusutbildningar, men för manusförfattaren finns jobben primärt inom tv-serie-branschen. Vad beror det på, och finns det anledning att undersöka filmbranschens strukturer i syfte att skapa starkare berättelser? Hur kan en stark manusstomme höja filmens kvalitet och publikkoppling i dagens snabbt föränderliga medielandskap? Hur kan samverkan mellan manusförfattare, producenter och finansiärer lyfta filmprojektet? Och hur förändras manusets roll i en tid av nya, tekniska innovationer och begränsade resurser?

Medverkande: Andrea Östlund, regissör och långfilmskonsulent, Svenska Filminstitutet; Sofie Palage, produktionschef och producent, Warner Bros; Dragan Mitic, manusförfattare och huvudlärare Yrgo; Marietta von Hausswolff von Baumgarten, manusförfattare.
Moderator: Gunnar Eriksson, Lindholmen Science Park
I samarbete med: Lindholmen Science Park och Centrum för dramatik

15.00–15.10
Paus

15.10–15.55
Casting Directors – en konstnärlig a-funktion

I år fyller gruppen Casting Directors Sweden 10 år. Nästa år får yrkesgruppen en egen Oscarskategori, medan BAFTA delar ut pris för bästa casting sedan 2020. Genom några olika case studies – Ruben Östlunds Triangle of Sadness och The Entertainment System Is Down, samt Tomas Alfredsons festivalaktuella Trolösa – tittar vi närmare på en casting directors kreativt viktiga roll, vilka metoder våra svenska casting directors använder sig av, hur samarbetet ser ut med andra funktioner och hur yrket har utvecklats över tid.

Medverkande: Pauline Hansson, Jeanette Klintberg, Catrin Wideryd och David Färdmar, Casting directors
Moderator: Camilla Larsson, Göteborg Film Festival
I samarbete med: Casting Directors Sweden

15.55-16.00
Presentation FrameSage – ett nytt verktyg för filmfinansiering

Lanseringen av FrameSage – som kopplar ihop kreativa projekt med privata investerare – avslutar dagen. Sponsored by Tulpa.

Medverkande: Simon Kölle, FrameSage

16.00
FrameSage, sponsored by Tulpa bjuder på eftermingel