48:e festivalen 24 jan - 2 feb, 2025

Fabiana blir årets vinjettfilm!

I våras utlyste Göteborg Film Festival tillsammans med Göteborgs 400-årsjubileum en tävling där vinnaren skulle få utforma den mest sedda och omdiskuterade filmen på Göteborg Film Festival: vinjettfilmen. Nu är vinnaren korad. 2023 års vinjettfilm blir Fabiana som kommer regisseras av Johanna St Michaels och Kristina Meiton.

Vinjettfilmen är filmen som visas före varje filmvisning och under Göteborg Film Festival visas den närmare tusen gånger. Sedan flera år har den varit ett fritt konstnärligt uppdrag som festivalen gett till en etablerad filmare eller konstnär. Med anledning av Göteborgs 400-årsfirande nästa år valde festivalen i år att skapa en tävling där vem som helst kunde bli upphovspersonen till vinjettfilmen. För att tävla krävdes en filmidé på temat Göteborg då staden kommer stå i fokus under filmfestivalen nästa år med anledning av 400-årsjubileet. Och idéer fanns det gott om. Urvalsjuryn hade ett styvt jobb att koka ned alla fantastiska och fantasirika bidrag till sex nominerade. Nu har publiken och vinnarjuryn sagt sitt och 2023 års vinjettfilm blir Fabiana av Johanna St Michaels och Kristina Meiton.

Johanna St Michaels (foto: Ines Sebalj) och Kristina Meiton.

– Vi är så glada att vi får göra vinjetten ihop med Fabiana och hennes vänner. I år kommer Göteborgs kulturtanter att förgylla filmfestivalen ännu mer än vanligt!, säger Johanna St Michaels och Kristina Meiton.

– Det har varit otroligt intressant att ta del av alla idéer om hur Göteborg borde skildras i en vinjettfilm. Många har rört sig kring älskade miljöer och ikoniska monument, men Fabiana är i stället en filmidé med fokus på en specifik göteborgare och en lite okänd plats i Göteborg. Samtidigt tror jag att filmen kommer förmedla just den charm och mänskliga värme som slog emot mig när jag först flyttade till Göteborg. Därför är jag glad att juryn och publiken tillsammans pekade mot Fabiana som en värdig vinnare, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare, Göteborg Film Festival.

Om det vinnande bidraget

Fabiana

Fabiana

Fabiana eller Birgitta Andreén har haft sin damklädesbutik sedan 1969 på Nordenskiöldsgatan i Göteborgs hjärta. Hon har ett troget klientel av damer som köper hennes kläder. På skyltfönstret syns månadens klipp på handskrivna lappar. Fabiana äger vitsens förmåga och skojar med sina kunder. Hon vevar på sin gamla kassaapparat, tar endast kontanter och lämnar handskrivna kvitton. Hon är välpudrad, med rött läppstift och mycket stora glasögon. I filmen möter vi damer som kommer och går i butiken. De småpratar på go göteborgska och diskuterar den kommande filmfestivalen. Bland de handskrivna lapparna sätter Fabiana upp en ny: ”Klä dig som en filmstjärna, nu är det festival!”. Detta blir en humoristisk och färgglad vinjett med damer som har mycket sting.

Upphovsmakare – Fabiana

Johanna St Michaels är baserad i Göteborg och arbetar som fotograf, regissör, konstnär och producent. Bland hennes senaste projekt finns konstprojektet Spilld mjölk som hon uppförde på Howl! Happening: An Arturo Vega project, New York och Flyktdjuren som visades på Konstepidemi

Kristina Meiton är regissör och producent och arbetar främst med kort-och dokumentärfilm. De senaste filmerna har hon gjort som producent: Powernnapper’s Paradise (2022) i regi av Samir Arabzadeh och Han finns överallt och ingenstans (2022) i regi av Petra Koppla Dahlberg.

Övriga finalister

Äg din stad!

Det är sällan staden Göteborg kostymeras i funktionsvarierad skrud. Synnedsatta erfarenheter eller berättelser från rullstolen är inget som direkt lyfts fram i turistbyråns informationsskrifter eller Avenykioskernas utbud av vykort. I filmen ger sig två bästa polare, rullstolsburna Ante och blinda Cederloo, ut på en vandring för att hitta nya, levande landmärken i Göteborg. De möter bland annat en autistisk Poseidon, en Sjömanshustru med downs syndrom och en synskadad Gustaf Adolf som pekar ut var den tillgängliga staden ska anläggas.

Äg din stad!

Upphovsmakare – Äg din stad!

Föreningen Grunden är en förening av och för människor med intellektuella funktionsvariationer. De arbetar intressepolitiskt och konstnärligt för att tillvarata sina rättigheter i samhället och att sprida kunskap om oss med funktionsvariationer. Större performanceframträdanden i det offentliga har kommit att bli något av deras specialitet. Har ni varit ute i vimlet på Kulturkalaset är chansen stor att ni råkat på något av deras kabaréliknande nummer.

It Came From Beneath Gäveskär

It Came From Beneath Gäveskär

Göteborg har det mesta, men staden har aldrig blivit intagen av en 70 meter hög, vildsint krabba. Vi har heller aldrig fått se staden försvaras av beskyddaren från stadsvapnet: lejonet. I filmen reser sig en jättekrabba ur havet, kliver över Älvsborgsbron och sätter skräck i invånarna när den passerar Eriksbergskranen. Men precis när krabbans klo ska ta tag i Skansen kronan dyker en varelse upp på himlen. Det är ett bevingat lejon som anfaller krabban. Det här är en stop motion-animation som kan bli något unikt, skapad med glimten i ögat i sann Ray Harryhausen-anda.

Upphovsmakare – It Came From Beneath Gäveskär

Niklas Hermansson är 37 år, uppvuxen utanför Göteborg och har alltid haft ett brinnande intresse för film och specialeffekter. Sedan 2012 driver han effektbolaget Fixas tillsammans med sin fru Fia Reisek i Rävlanda utanför Göteborg.

Sorg

Restaurangtoalettens väggar är nedklottrade med olika citat. En ung kvinna som precis sköljt ansiktet i handfatet ser på sig själv i spegeln. Hon har gråtit. Hennes blick går från sin spegelbild till texten ”sorg” som någon har klottrat på spegeln. Hon lämnar de skrattande gästerna och går till en gata utan några uteserveringar. Hon följer ljudet av graffitispray och ser någon som står och klottrar. Klottraren blir skrämd av att hon har närmat sig och springer iväg. Den unga kvinnan ser förvånat bort åt det håll klottraren sprungit innan hon vänder blicken mot väggen och ser ordet sorg med stora versaler.

Sorg

Upphovsmakare – Sorg

Niki Chalusi är 27 år, aktivist, kulturskapare och entreprenör. Hon är född och uppvuxen i Göteborg och har alltid funderat över det mystiska klotterekot ”sorg” som klär staden.

Äg din stad!

Göteborg här och nu!

Efter ett par visningar lär sig många att hata festivalens vinjettfilm, hur kul eller fin den än är första och andra gången. Efter tre dagar börjar det lukta, oavsett om det är gäster, fisk eller vinjetter det handlar om. Men tänk om det inte behöver vara så? Tänk om vinjettfilmen var unik för varje visning? I det här förslaget riktas kameror ut mot Göteborg och dess invånare, kameror som serverar livebilder till besökarna inne i salongerna. Varje vinjettfilm blir på så sätt unik och porträtterar staden Göteborg här och nu, vilket skapar förväntningar: Vad kommer vi få se idag? En långtradarchaffis mumsa korv på Selma Lagerlöfs torg? En spontan snöstorm i Frölunda eller en gammal hederlig flash-mob på Avenyn? En pilfink på Saltholmen!? Eller kanske stjärnhimlen som speglas i Bergsjöns vatten?

Upphovsmakare – Göteborg här och nu!

Tage Olsson är en nyexaminerad manusförfattare som just nu skriver på sin första långfilm: Poppy & kattmördaren. Övrig tid spenderar han som dramaturg, allmän nörd och småbarnsförälder, inte nödvändigtvis i den ordningen.

Umarell

I Italien finns det ett särskilt ord ”umarell” för att benämna en äldre man som står och betraktar en byggarbetsplats. Umareller står ofta i grupp i en ikonisk pose med händerna på ryggen och ger oönskade råd till byggarbetarna. Byggarbetsplatsen är som en biovisning för umarellen. Det är en plats där man samlas och koncentrerat tittar på något och ett erfarenhetsutbyte kan uppstå. I Göteborg pågår ombyggnationer överallt. När en stad befinner sig i förändring kan det finnas väldigt delade meningar om hur staden ska se ut. Den här filmen skildrar några Göteborgska umareller som står och tittar på ett av stadens många byggnadsprojekt. Umarellerna står och pratar om bygget som dedikerade cineaster, och använder ett “filmspråk” när de kommenterar byggarbetet. Det är en film som väcker frågor om hur vi förhåller oss till förändring, historien och till biografen som visningsfönster.

Umarell

Upphovsmakare – Umarell

Joel Wiklund Ekman är 20 år och bosatt i Sundbyberg, Stockholm. Han studerar på filmlinjen vid Sundbybergs folkhögskola. Hans arbetsprov till filmlinjen utspelade sig på ett stillastående tåg där en oviss situation i en av vagnarna katalyserar ett möte mellan konduktören och passagerarna.

Bidragen har illustrerats av den göteborgsbaserade illustratören Felicia Fortes.

Vinjettfilmare genom åren

En lång tradition på Göteborg Film Festival är just festivalens vinjettfilm. Före varje filmvisning visas den korta film som ger ett anslag till festivalupplevelsen. Sedan flera år tillbaka har vinjettfilmen gjorts av etablerade svenska filmskapare så som Ruben Östlund, Gabriela Pichler, Johannes Nyholm med flera. I fjol var det konstnären Lap-See Lam som utformade den. Samtliga har fått instruktionen att låta sig inspireras av årets festivaltema.

Titta på tidigare vinjettfilmer

Tävlingen är ett samarbete mellan Göteborg Film Festival och Göteborgs 400-årsjubileum som projektleds av Göteborg & Co, en del av Göteborgs Stad.

Tävlingsvillkor
  1. Genom att acceptera tävlingsvillkoren godkänner du att de uppgifter du lämnar om dig själv i samband med insändande av bidrag kommer att behandlas för att kunna administrera tävlingen. I samband med publicering av de finalister som går vidare till omröstning och när det vinnande bidraget publiceras kommer personuppgifter som namn, efternamn och ort att publiceras på 400-årsjubileets digitala kanaler, Göteborg & Co:s digitala kanaler samt Göteborg Film Festivals sociala kanaler och i eventuella övriga medier eller på en fysisk plats där röstning kan ske. Personuppgifter så som namn och efternamn kommer enbart att lagras tillsammans med de vinnande bidragen i syfte att kunna ange upphovsperson vid eventuella framtida publiceringar. Personuppgifterna raderas när publicering upphör.
  2. Genom att godkänna dessa tävlingsvillkor accepterar du personuppgiftsbehandling i enlighet med ovan.
  3. Ansvarig för tävlingen är: Göteborg Film Festival tillsammans med Göteborgs 400-årsjubileum och Göteborg & Co. För frågor, kontakta andreas.degerhammar@goteborgfilmfestival.se.
  4. Tävlingen är öppen från 2022-05-06 till 2022-08-14. Finalister meddelas senast 2022-08-31. Omröstningen pågår 2-24 september. Vinnaren meddelas senast 2022-09-27.
  5. För att delta i tävlingen behöver du under tävlingsperioden skicka in en beskrivning av din filmidé tillsammans med en bild som kan representera vad du vill åstadkomma för känsla med din film. Detta kommer sedan att visualiseras av en grafisk formgivare för att ge alla finalisters bidrag likvärdiga förutsättningar vid publicering av bidragen inför omröstningen.
  6. Av inkomna bidrag utses maximalt 8 bidrag för vidare tävlan. Finalbidragen väljs ut av en jury bestående av representanter från Göteborg Film Festival, 400-års jubileet samt inbjudna externa representanter. Vinnaren utses sedan genom en allmän omröstning där vem som helst kan delta, samt av en sakkunnig jury. Folkets röster värderas till 50 % av resultatet och juryns röster är värda 50%. Slutgiltig vinnare blir det finalbidrag med flest röster. Juryns beslut kan inte överklagas och juryn behöver inte motivera sitt beslut.
  7. Priserna/vinsterna i tävlingen består av: antingen SEK 50.000 (ink moms) att själv producera sitt vinjettfilm-bidrag med, eller hjälp av ett produktionsbolag att producera vinjettfilmen (av motsvarande produktionsvärde). Vinjettfilmen publiceras i samband med den 46:e Göteborg Film Festival 2023. Det är inte möjligt att byta ut vinsten mot kontanter eller mot andra varor. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Göteborg Film Festival söker vinnaren i max tio dygn från efter juryns sammanträde och folkomröstningen slutförts. Om vinnaren inte gått att nå inom angiven tid äger Göteborg Film Festival rätt att utse en ny vinnare i tävlingen.