För många är mellandagarna en fridens tid, en sömnig dvala mellan julens frosseri och nyårets feststämning. Men inte för oss som jobbar på Göteborg Film Festival. Som Askungens möss stökar vi runt på kontoret för att färdigställa de sista detaljerna i festivalprogrammet innan det går i tryck.
Det är extremt stressigt, men jag tycker också att det är ganska kul med deadlinehetsen. ”Har någon en bild på Anders Danielsen Lie?” ”Skriver vi ’coming of age’ eller ’coming-of-age’?” ”Vi måste flytta visning 554, Air France har ställt in tisdagsflighten!”
Det är ett helt års arbete som ska slipas till i detaljerna under några intensiva dagar. Vi är inte riktigt där än, men jag tror att det kommer bli riktigt bra. Det är väldigt många saker som jag ser fram emot. En av de visningar som jag tror kan bli riktigt oförglömlig är premiärvisningen av Gabriela Pichlers tv-serie Painkiller (som vi berättade om igår). Det är en skarp och intelligent berättelse om konstnärsrollen, familjerelationer och om Göteborg som Pichler skrivit tillsammans med Johan Lundborg, och premiärvisningen är planerad till Stora teatern på första festivallördagen. Det är den tid när energin och entusiasmen kanske är som störst, och det surras om att göteborgarna Pichler och Lundborg kommer ta med sig en stor del av teamet till visningen. Det är en otroligt varm och rolig serie som förtjänar att ses i ett så speciellt sammanhang, så se det som ett första insidertips om vilken visning man absolut inte ska missa.
Pichler och Lundborg är ju också älskade av festivalpubliken sedan de gjorde megasuccé med Amatörer, som invigde festivalen 2018 och en vecka senare fick ta emot festivalens finaste pris. Deras segeryra är ett av mina finaste minnen från festivalen. Jag är glad att det är förevigat på bild.
Hoppas ni alla får ett lika extatiskt nyårsfirande!
Jonas
Är du nyfiken på vilka filmer vi ska visa på festivalen? Välkommen till programsläppet på Auktionsverket Kulturarena den 9 januari. Där kan du hämta ett limdoftande, nytryckt festivalprogram och få guidning genom programkommitténs bästa filmtips. Det kommer bli många tips, för det är väldigt många bra filmer.
I och med Another Persona-projektet har jag sett Ingmar Bergmans Persona många gånger i år. Det är verkligen en av de bästa filmer som någonsin gjorts. En annan som uppenbarligen gillar den är Todd Haynes. I sin nya film låter han nämligen Natalie Portman och Julianne Moore återskapa flera av bilderna från Bergmans 60-talsklassiker. May December får svensk premiär på Göteborg Film Festival den 29 januari.
Första gången jag stod på Drakens scen var när jag som chefredaktör på tidskriften FLM var inbjuden av festivalen att introducera Jessica Hausners underbara film Miraklet i Lourdes i sektionen ”kritikerveckan” som gav filmkritiska perspektiv på några av festivalens filmer. Det var extremt läskigt att stå inför mer än 700 personer och prata på Drakens scen. Nu har jag vant mig, och haft så många magiska upplevelser där att det blivit en av mina favoritplatser. Nu är det äntligen dags för en Jessica Hausner-film att visas där igen. Ätstörningssatiren Club Zero är en av de filmer som vi diskuterat mest på festivalkontoret, och det ska bli väldigt kul att höra vad ni tycker!
Varje vecka kommer det nya filmer på Draken Film, men det är också några som försvinner. Och till nyår är det några fantastiska filmer som har dansat färdigt – från Jan Troells Maria Larssons eviga ögonblick till Luc Bessons Det stora blå. Passa på att se dem innan dess. Kolla in dem här.
Stäng