45:e festivalen 28 jan - 6 feb, 2022
Besökare
Bransch

Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får från vår publik och våra medlemmar. Om du inte hittar det du söker är du självklart välkommen att kontakta oss på info@goteborgfilmfestival.se Har du specifika frågor kring just ditt medlemskap hör av dig till medlem@goteborgfilmfestival.se

Onlinepass

Hur köper jag ett onlinepass?

Gå in på goteborgfilmfestival.se/online och köp ditt onlinepass samtidigt som du skapar ett personligt konto.

Hur fungerar onlinepasset?

När du köpt ett onlinepass och skapat ett konto på goteborgfilmfestival.se/online kan du från och med den 28 januari fram till den 6 februari kunna logga in på ditt konto och titta på film.

Passet ger dig tillgång till 50 av festivalens 200 filmer. Varje dag har cirka 3-4 filmer premiär. De flesta filmerna har en tidsbegränsning på 24 h, i tablån i programmet kan du se vilken tidsbegränsning filmerna har.

Hur tittar jag på filmerna?

Göteborg Film Festivals digitala salong kommer att kunna streamas direkt med vår app i din telefon eller surfplatta, via webbläsaren i din dator eller direkt i din tv (via Android TV, Apple TV eller Chromecast).

Behöver jag betala för varje film jag vill se?

Nej. Med onlinepasset kan du se samtliga 50 filmer som finns tillgängliga i den digitala salongen.

Om vi är flera i samma hushåll – behöver vi flera pass eller räcker det med ett?

Det räcker med ett pass om ni endast använder en enhet att kolla på.

Finns onlinepasset att köpa som present och ge bort?

Om du vill köpa onlinepasset i present till någon kan du köpa ett presentkort på vår programsida

Jag har fått ett onlinepass i present – hur gör jag för att registrera mig?

Gå in på goteborgfilmfestival.se/online och skriv in koden som står på ditt pass där du skapar ett personligt konto.

Kan jag titta på festivalen utanför Sverige?

Tyvärr kan du endast streama vår digitala salong inom Sverige.

Kommer filmerna att vara textade?

För att välja undertextspråk klickar du på kugghjulsikonen längst ner till höger i din webbläsare. Om du streamar film via vår iOS-app väljer du undertextspråk via undertextikonen som ser ut som en tv-ruta med streck i. I vår Android-app hittar du undertextalternativen under CC-ikonen. Om du strömmar film till en extern skärm via Chromecast kan du ändra undertextspråk via Chromecast-menyn, klicka på Chromecast-ikonen igen efter att du börjat casta, klicka på filmbilden eller uppspelningslisten för att få upp Chromecast-menyn och välj undertext via CC-ikonen. Alla filmer är inte undertextade, men alla filmer som inte har svenska eller engelska som talat språk har åtminstone svensk eller engelsk undertext.

Finns det någon fysisk kassa där ni kan hjälpa mig?

I år är Göteborg Film Festival helt digital och därför har vi tyvärr ingen fysisk kassa där vi kan hjälpa dig. Du är däremot välkommen att mejla, ringa eller chatta med oss på vår hemsida om du har frågor.

Var är min orderbekräftelse?

Vissa mailadresser spärrar/sorterar tyvärr bort de autogenererade bekräftelser som skickas efter att du har gjort ett köp. Dubbelkolla i din skräpkorg eller kampanj-inkorg (finns i Gmail) om den hamnat där. Om du fortfarande inte hittar den kan du angett fel mejladress vid köpet. Skicka ett mejl till info@goteborgfilmfestival.se med personuppgifter, datum/tid för köpet och gärna ordernummer om du sparat detta, så hjälper vi dig.

Jag har köpt fel, hur gör jag?

Kontakta info@goteborgfilmfestival.se så hjälper vi dig med ditt ärende.

Jag har tappat bort mitt onlinepass – kan jag få ett nytt?

Mejla kvittot/ordernummer för presentkortet till info@goteborgfilmfestival.se så kikar vi på ditt ärende.

Programkatalogen

Varför har jag inte fått min katalog?

Vi skickar programmet via PostNord direkt från tryckeriet till våra medlemmar, PostNords leveranstider varierar som du kanske vet. Programmet släpps den 12e januari och postas till medlemmar den 11 januari. Om den fortfarande inte kommit fram till dig den 16 januari kan du kontakta medlem@goteborgfilmfestival.se så dubbelkollar vi om rätt adress står på medlemskapet. Men du hittar även programmet digitalt på vår hemsida.

Var kan jag hämta katalogen?
Finns programmet som PDF?

Ja, här finns programmet som PDF

Tekniska frågor

Hur kan jag kolla på festivalen i min TV?

Det finns två alternativ:

1. Om du har Android TV, Apple TV eller Chromecast kan du ladda ner vår app och kolla direkt i tv:n via den.

2. Om du har ett HDMI-uttag på din TV och dator så kan du ansluta din dator till din TV med en HDMI-kabel.

Hur många gånger får jag kolla på en film?

Du kan titta hur många gånger du vill på filmerna under den tidsbegränsning som filmen har.

Hur många GB drar en film ungefär från mitt nät?

Det är svårt att ge ett generellt svar på frågan då det kommer att skilja från film till film, men som en tumregel kan man räkna med att en streaming på vår lägsta upplösning förbrukar minst 300 MB per timme. Det går att välja vilken upplösning man vill strömma i, låg, medium eller hög. Priset är detsamma vare sig du väljer låg, medium eller hög upplösning.

Hur gör jag för att avregistrera mig från ert nyhetsbrev?

Scrolla längst ner i nyhetsbrevet tills du ser den röda rutan med vår logga. Längst ner till höger i rutan finns det en ”Avprenumerera”-knapp.

Medlemskap

Om du glömt ifall du är medlem, inte får våra medlemsmejl eller behöver uppdatera personuppgifter till ditt medlemskap ber vi dig mejla till medlem@goteborgfilmfestival.se

Måste man vara medlem för att se filmer under festivalen?

Nej, i år räcker det med att ha ett digitalt 11-dagarspass för att få tillgång till hela festivalen. Om du blir medlem får du rabatt på 11-dagarspasset, inbjudan till förhandsvisningar under 2021 och fler fina erbjudanden från oss och våra samarbetspartners.

Hur köper jag medlemskap?

Silver eller guldmedlemskap köper du i vår shop Kom ihåg att fylla i rätt uppgifter om medlemmen under ”faktureringsadresser”, medlemskapet är personligt. Den mejladress du fyller i är den som du får våra medlemsmejl till.

Jag vill köpa ett medlemskap i present – hur gör jag?

Du kan endast köpa ett medlemskap åt gången på vår hemsida. Detta är för att vi behöver rätt personuppgifter till varje medlemskap. Om du önskar köpa ett medlemskap i present till någon kan du fylla i den personens uppgifter under faktureringsadressen men fyll i din egen mejladress, sedan kryssar du i ”leverera till annan adress” och fyller i dina egna personuppgifter i dessa fält. Personen som får medlemskapet i present får sedan kontakta oss på medlem@goteborgfilmfestival.se och ändra till sin egen mejladress för att få medlemsutskicken.

Vad är skillnaden mellan silver-och guldmedlemskap?

Du kan läsa mer om våra medlemskap här: https://goteborgfilmfestival.se/kontakt/medlemskap/

Hur får jag rabattkoden till festivalpasset för medlemmar?

Rabattkoden skickas till din mejl den 12 januari. Dubbelkolla om mejlet hamnat i din papperskorg. Koden kommer även i programkatalogen som skickas hem till dig. Om du varken fått mejl eller katalog kontakta medlem@goteborgfilmfestival.se så hjälper vi dig.

Hur går medlemsvisningarna till?

Under medlemsåret arrangerar vi minst åtta gratis medlemsvisningar, dvs förhandsvisningar av aktuella filmer på bio. Du får information om vart dessa visningar spelas i våra medlemsmejl som skickas till den mejl du angav vid köp av medlemskapet. Du anmäler dig till visningarna genom att hämta en biljett på den biograf visningen är, först till kvarn gäller.

Får jag ta med mig en vän till medlemsvisningen?

Numera måste du vara medlem för att gå på våra medlemsvisningar. Detta beror på att vi inte kan tillgodose platser till våra faktiska medlemmar om alla ska ta med sig en vän. Så se till att din bästa filmkompis också blir medlem så kan ni gå ihop!

Varför kan jag inte anmäla mig digitalt till medlemsvisningarna?

Vi förstår att det är frustrerande att inte kunna hämta ut biljett till visningarna om du bor utanför Göteborg. Vi arbetar därför med att få till ett digitalt bokningssystem för våra medlemsvisningar. Förhoppningsvis har vi en lösning till nästa år.

Jag har inte fått mitt medlemskort – vad gör jag?

Vid köp av medlemskap i dec-jan skickar vi ut medlemskapen i omgångar då du inte behöver ditt medlemskort förrän vid festivalstart. Håll till godo så kommer snart ditt kort på posten. Om du väntat mer än 3 veckor på ditt kort eller inte fått det vid festivalstart kontakta medlem@goteborgfilmfestival.se

Jag har tappat mitt kort – hur får jag ett nytt?

Mejla till medlem@goteborgfilmfestival.se så hjälper vi dig. Om du endast behöver kortet till en medlemsvisning räcker det att förklara för de i kassan att du tappat ditt kort och uppvisar ett medlemsmejl från din inkorg när du ska hämta ut din biljett. Om du inte har möjlighet att visa din mejl kan du mejla oss så hjälper vi dig.

Varför kan jag bara köpa ett medlemskap i varje köp?

Du kan endast beställa ett medlemskort per köp på grund av att medlemskortet är personligt. Vi behöver uppgifter till varje person för medlemskapen.

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen

Thank you!
Something went wrong, please check that you provided a working e-mail address.