Nedknarkad, androgyn och skitsnygg. På något sätt var Renton både ett avskräckande exempel och det coolaste jag hade sett 1996. Vi var i yngre tonåren och på något märkligt sätt var det lätt att relatera till Trainspotting, även om avståndet egentligen var väldigt långt mellan våra trevande stadsparksfyllor och det tunga heroinmissbruk som karaktärerna i Danny Boyles film var indragna i. Vi citerade på ändå, Trainspotting kom ju mitt i Cool Brittania-eran. Vi lyssnade på Oasis och Spice Girls, var förälskade i Hugh Grant och Kate Moss, försökte skruva den som Beckham och trodde fortfarande på Tony Blair. Men coolast av alla på öarna var ändå Ewan McGregor.
Om några veckor kommer han till Göteborg Film Festival för att ta emot vårt hederspris. Sedan genombrottsrollen som Renton har Ewan McGregor blivit älskad som sabelsvingande jediriddare, karismatisk kabaré-estradör och desillusionerad spökskrivare. Under festivalen kommer vi visa hans nya filmer Mother, Couch (regisserad av svenske Niclas Larsson) och Bleeding Love (regisserad av Emma Westenberg efter dottern Clara McGregorsberättelse), och så kommer du få möjlighet att fördjupa dig i hans mångsidiga konstnärsskap i en retrospektiv. Den innehåller bland annat en sing a long-visning av Moulin Rouge! och en digital visning av hans regidebut American Pastoral, men givetvis också en visning av Trainspotting. Efter den visningen kommer jag hålla ett samtal med honom på Stora teatern. Jag tänkte att vi skulle prata om hans favoritmotorcyklar, om skotsk kaffekultur (har lite relevant förhandsinfo eftersom min fru brukade sälja kaffe till honom när hon extrajobbade på ett kafé i Edinburgh under sin konstskoleutbildning) och om varför han tackade nej till att bli den nya James Bond, men ja till att bli Obi-Wan Kenobi.
På tisdag berättar vi om alla andra fantastiska filmskapare som också kommer komma till Göteborg under festivalen. Och om alla filmer vi ska visa. Det är en av årets roligaste dagar. Håll utkik!
Vänligen,
Jonas
Sedan pandemin har den digitala salongen varit en viktig del av Göteborg Film Festival. Dels för att den gör festivalen tillgänglig i hela Sverige, dels för att den kan användas som en plats för konstnärlig fördjupning och kontextualisering. Bland annat lyfter vi fram festivalaktuella regissörers tidigare filmer, så till exempel kan man ladda upp med Todd Haynes Carol och I’m Not There inför premiären av hans May December. Det finns mycket att se, men också mycket tid: den digitala salongen öppnar nämligen redan på tisdag. Kasta dig in då!
En av filmerna som gjorde succé både i biografsalongerna och i den digitala salongen för två år sedan var Ryusuke Hamaguchis Oscarvinnare Drive My Car. Nu har vi släppt filmen om den Saab-körande teaterregissören på Draken Film.
Vem är streamingsveriges mest ambitiösa tipsare? Är det Wanda Bendjelloul i TV4? Är det Kjell Häglund, vars nyhetsbrev är ett söndagsmåste? Eller är det DN:s Nicholas Wennö? Han tipsar nu om hela 50 serier att strömma – och det bara i vår! En imponerande översikt – perfekt om du inte har fullt upp av allt innehåll i den digitala salongen.
Stäng