En nyhet sen sist: festivalprogrammet är äntligen här!
Äntligen kan vi berätta om det filmprogram vi har jobbat med i ett helt år, och den senaste veckan har jag inte gjort mycket annat än att prata om det. Dels med publiken, på det underbara programsläpp där mer än 500 personer kom för att hugga en programkatalog och lyssna på när vi läste högt. Programmet var en och en halv timme långt, och de flesta stannade hela tiden. Eftersom det var den sista gången för mig, blev jag extremt blödig. Det är verkligen en gåva att arbeta för en så fantastiskt nyfiken och intresserad publik, och den insikten slog mig med full känslomässig kraft under programsläppet i tisdags efter ett par Drakmåsar.
Sen har jag pratat massor med media också, bland annat med Deadline om ”Decision To Step Down, Altering Ingmar Bergman’s ‘Persona’ With AI & This Year’s Competition Lineup: “It’s Maybe The Strongest In My Ten Years” och med Variety om ”Competition Lineup, Sets Sidse Babett Knudsen Honor and Thierry Fremaux-Ruben Ostlund Conversation”. Och massa annat såklart.
Filmprogrammet innehåller 240 filmer, och det är många som frågar om filmtips. Mitt första tips är att se någon av filmerna i vår huvudtävlan Nordic Competition, där tio filmer tävlar om Nordens finaste filmpris. Årets huvudtävlan är kanske den allra starkaste under mina år som konstnärlig ledare. Jag är väldigt stolt över det varierade urvalet, med tio filmer jag tycker otroligt mycket om på olika sätt.
Vi inviger med Thea Hvistendahls existentiella zombiethriller Hanteringen av odöda, och sedan följer Johanna Pyykkös tankeväckande identitetslek My Wonderful Stranger, Miia Tervos geopolitiska lokaltidningskomedi The Missile, Ernst De Geers träffsäkra entreprenörssatir Hypnosen, Nikolaj Arcels jylländska potatisvästern Bastarden, Ninna Pálmadóttirs rörande relationsteckning Solitude, Niclas Larssons psykologiska familjedrama Mother, Couch, Ulaa Salims romantiska cli-fi-epos Eternal, Daniel Espinosas personliga maffiaskildring Madame Luna och Isabella Eklöfspsykologiska kolonialdrama Kalak.
Men jag tänkte använda det här utrymmet till att tipsa om tre filmer i andra sektioner:
1. Green Border
Årets mest politiskt omtalade film är den polska mästaren Agnieszka Hollands urstarka drama om tre olika karaktärer vid den gröna zonen mellan Vitryssland och Polen. Det är också den film som träffat mig hårdast i magen. Ett filmkonstnärligt och samtidspolitiskt måste.
2. sr
Vem älskar inte giraffer? I årets bästa djurfilm anlägger Lea Hartlaub mytiska, historiska, politiska och kulturella perspektiv på giraffen i en djupt fascinerande essäfilm om världens mest högsträckta landdjur.
3. Firebrand
När den brasilianske regissören Karim Ainouz var i Göteborg för att visa The Invisible Life of Eurídice Gusmão utsåg han Draken till en av världens tre finaste biografer. I år kommer inte han, men däremot kommer Alicia Vikander vara på plats och introducera premiärvisningen av Firebrand, där Alicia glänser i rollen som rebelldrottningen Katarina mot Jude Lawsstånkande Henrik VIII.
Det är tre filmer som tillsammans är exempel på lite olika delar av det mångsidiga filmprogram som vi har satt ihop i år.
Ses snart i festivalyran!
Jonas
Ni har sett henne i danska 90-talsdraman, i Westworldoch såklart i Borgen. Den danska skådespelaren Sidse Babett Knudsen tar emot vårt nordiska hederspris i år. Vi hyllar henne med en retrospektiv och innan premiärvisningen av Club Zero kommer jag hålla ett tal och ge henne en drakstatyett. Efter visningen kommer min kollega Tobias Åkesson leda ett längre samtal med henne.
Festivalen invigs i stor stil den 26 januari, men den digitala salongen har faktiskt redan öppnat. Där kan du värma upp genom att se filmer som på olika sätt relaterar till programmet. Bland annat kan du fördjupa dig i de tidigare filmerna från festivalaktuella filmare som Ryusuke Hamaguchi, Jessica Hausner, Todd Haynes och Christian Petzold. Köp ett onlinepass och kasta dig in i den digitala salongen redan nu.
En av mina favoritsektioner i festivalen är vår dokumentärfilmstävling, och i år är den faktiskt extra spännande. Om Ibelin blir Oscarsnominerad 2025, kom ihåg var du hörde det först. Och om du vill se Bröderna Andersson är det dags att skynda på – jag gissar att det är den första filmen som kommer sälja slut. Missa inte heller de nya filmerna som de högprofilerade dokumentaristerna Sara Broos, och Ellen Fiske premiärvisar.
Idag klockan 12:00 släpps biljetterna för allmänheten! Jag lovar att det inte finns någon bättre möjlighet att dyka ner i samtida filmkonstens olika uttryck än detta. Kolla in allt vi har gjort.
Stäng