48:e festivalen 24 jan - 2 feb, 2025
Besökare
Industry

#43: Svenska författare är tokiga i Bo Widerberg

Kära filmvänner,

Svenska författare är tokiga i Bo Widerberg. Det blev uppenbart när vi byggde en videobutik på Bokmässan. Vi bestämde oss nämligen för att vi skulle ha en Draken film-monter på mässan i år, och funderade på hur vi kunde skänka en fysisk form till det digitala utbudet. Våra streamingkollegor på Storytel kör till exempel varje år med tio meter stora hörlurar som hänger från taket, men vi byggde en VHS-späckad videobutik istället, som en hyllning till det välsorterade hyrstället som var, med regissören och före detta videobutiksbiträdet Maria Bloms ord i Anders Annikas gamla FLM-reportage: ”ett ställe där man kan få hjälp att hitta saker man inte skulle kunna hitta annars”. Vi staplade kassetter som vi preppat med trehundra egendesignade Draken Film-omslag, byggde hyllsystem, en kassa och en scen. Vi ringde till och med till Folkets bio och lånade in deras pappfigur av Agnès Varda i helkropp – ingenting säger ju videobutiksestetik som pappfigurer i naturlig storlek.

Sen bjöd vi in några av mässans mest spännande gäster för att snacka böcker, fillmer och videobutiksminnen. Och när vi släppte lös författarna bland hyllorna kom hälften tillbaka med en Bo Widerberg-titel! Var är papporna?-aktuella Alexandra Pascalidou fastnade hon för aktualiteten i Ådalen 31, och Tove Alsterdal lyfte samma film – inte så konstigt eftersom hon faktiskt skriver om själva filminspelningen och hur lokalbefolkningen upplevde den i sin nya Ådalendeckare Djuphamn. Krimkungen Jens Lapidus plockade snabbt med sig Mannen på taket, precis som Agnes Lidbeck, som för övrigt pratade intressant om den filmiska optiken i hennes prosa.

Bortom den höggradigt jävla excentriske skåningen, så pratade Gert Wingårdh om nazierotiken i Liliana Cavanis Nattportieren, John Ajvide Lindqvist hyllade David Robert Mitchells It follows och Dick Harrisonkom ut som Tarkovskij-kännare och talade länge och varmt om både Offret och Den yttersta domen – livsdramat Andrej Rubljov. Den enda videobutiksbesökaren som inte riktigt hittade någon film var Faysa Idle, men hon pratade istället väldigt intressant om både sin fantastiska självbiografi Ett ord för blod och om Brian De Palmas Scarface. Just den finns ju dock inte ännu på Draken Film.

Men varför älskar alla författare Widerberg? Visst, han började ju själv som litterär profil och hade en vass penna. Men ändå – hälften! Jag hoppas att Widerbergs väldigt sinnliga förhållande till verkligheten kommer sprida sig i den svenska litteraturen.

Allt gott,
Jonas

Veckans tips:

Prisma-programmet är släppt

Vi har släppt programmet till Göteborg Film Festival Prisma. Det blir världspremiär för Knyckertz och snutjakten, animefokus och underbar slovakisk dockanimation. Och så hyllar vi Eva von Bahr och Love Larson. Köp biljetter här.

Another Persona

På Göteborg Film Festival 2024 kommer vi visa en ny version av Ingmar Bergmans Persona, där Alma Pöysti spelar Elisabet Vogler istället för Liv Ullmann. Detta blir möjligt genom ny AI-teknik, som ersätter ansiktet och smälter samman rolltolkningarna. Vi kallar den experimentella versionen för Another Persona, och den kommer bara visas denna enda gång på Draken, som en del av fokussektionen Another Intelligence, där vi kommer gå på djupet med olika typer av ickemänskliga intelligenser. 

Tilda Swinton i närbild

Tilda Swinton är kanske filmvärldens coolaste person. En superstjärna, men också en supercineast och en vän av experimentfilm och filmpedagogik. Hennes mångfacetterade konstnärskap överskrider genrer, kön och konventioner genom rolltolkningar som rymmer både drama, humor och ett svindlande intellektuellt djup. Upptäck en ny sida av Tilda Swinton i Draken Films retrospektiv med några av hennes mest älskade filmer.

Apocalypse Now: Final Cut

Det finns fyra olika versioner av mästerverket Apocalypse Now. Originalet (som Francis Ford Coppola gjorde medvetet populistisk), den mer personliga omklippningen Apocalypse Now Redux från 2001 (den första versionen jag såg), den 289 minuter långa First Assembly och så Coppolas egen favorit: Apocalypse Now: Final Cut. Vi visar nu denna version som en double feature tillsammans med Eleanor Coppolas oundgängliga dokumentär Hearts Of Darkness.

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen