48:e festivalen 24 jan - 2 feb, 2025
Besökare
Industry

Kina i fokus på festivalen 2018

– Samtidigt som Kina investerar allt mer resurser och kulturellt kapital i filmvärlden växer också alternativa filmströmningar vilt vid sidan om den kommersiella och regimknutna filmen. I sektionen Electric Shadows of China fördjupas och problematiseras bilden av den kinesiska filmen, Jonas Holmberg.

48:e festivalen
24 Jan -
2 Feb, 2025

De hastiga sociala och kulturella förändringar som Kina går igenom kanaliseras till en rik och mångfacetterad filmkultur av unga filmskapare som utforskar nya konstnärliga vägar bortom den likriktade kom­mersiella filmkulturen. Det är dessa filmer som visas i Göteborg Film Festivals fokus Electric Shadows of China.

I fokuset ingår mästare som Wang Bing och Xu Bing med sina nya filmer. Wang Bings existentiellt närgångna doku­mentärer om kinesiska verkligheter har gjort honom till ett världsnamn, och hans intima porträtt Mrs. Fang som prisades som bästa film i Locarno i somras. Xu Bing är en av Kinas mest internationellt kända konstnärer, och med Dragonfly Eyes ger han sig för första gången in på filmfältet med en experimentell kärlekshistoria berättad med övervakningsbilder från ett av de länder i världen som hårdast kontrollerar sin befolkning.

Mord, otrohet och en högklackad sko i kristall står i centrum i Wang Feifeis From Where We’ve Fallen, en elegant uppgörelse med ett dekadent och materialistiskt samhälle.

– Samtidigt som Kina investerar allt mer resurser och kulturellt kapital i filmvärlden växer också alternativa filmströmningar vilt vid sidan om den kommersiella och regimknutna filmen. I sektionen Electric Shadows of China fördjupas och problematiseras bilden av den kinesiska filmen, Jonas Holmberg.

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen