48:e festivalen 24 jan - 2 feb, 2025
Besökare
Industry

Gretas guide till Gerwig

Greta Gerwig regidebuterar med ett Oscarnominerat uppväxtdrama om tonårstjejen Lady Bird och hennes mamma, tveklöst en av årets charmigaste och skarpaste filmer. Efter tio år som skådespelare och manusförfattare gör Greta Gerwig debut som regissör – Oscartippade Lady Bird är en av årets mest omtalade indiefavoriter. – Det var bara att släppa taget. Jag hade ju […]

48:e festivalen
24 Jan -
2 Feb, 2025

Greta Gerwig regidebuterar med ett Oscarnominerat uppväxtdrama om tonårstjejen Lady Bird och hennes mamma, tveklöst en av årets charmigaste och skarpaste filmer.

Efter tio år som skådespelare och manusförfattare gör Greta Gerwig debut som regissör – Oscartippade Lady Bird är en av årets mest omtalade indiefavoriter.
– Det var bara att släppa taget. Jag hade ju redan samlat ihop mina tusen arbetstimmar för att göra jobbet, säger Greta Gerwig när hon möter pressen i New York.

För att hitta inspiration till Lady Bird grävde 34-åringen i sina egna ungdomsminnen. Det som till en början var tänkt att bli ett kärleksbrev till hemstaden Sacramento i Kalifornien blev också en sällsamt insiktsfull uppväxtskildring. I fokus står en tonåring som älskar sig själv, en upprorisk tjej med en stormig relation till sin viljestarka mamma. Det är en udda fågel som vantrivs på det katolska gymnasiet, vill flytta till New York (”där kulturen finns”) och som kräver att bli kallad Lady Bird.
– Inget ni ser i filmen hände egentligen i mitt liv. Men det finns en kärna av sanning som jag känner till. Jag ville göra en film som reflekterar över vad ”hemma” egentligen betyder. Och vad som definierar en person när hon väl lämnar hemmet. På ett sätt är detta lika mycket mammornas film som det är Lady Birds. När någon växer upp måste alltid en annan släppa taget.

Greta Gerwig arbetade med manuset i många år.
– Jag vet inte när jag började för jag skriver jämt. Jag skriver egentligen för att ta reda på vad berättelsen är. Sedan är det rollfigurer som säger till mig vad som är viktigt. Så på något sätt handlar mitt jobb lika mycket om att lyssna på dem som att skriva, säger Gerwig som tidigare skrivit manus till både Frances Ha (2012) och Mistress America (2015) (hon spelade huvudrollen i båda) tillsammans med regissören och pojkvännen Noah Baumbach.

 

Gerwigs nya roll

Som skådespelare är Gerwig känd för sina avväpnade roliga och självkritiska rollfigurer i filmer som Greenberg (2010), Damsels in distress (2011), Maggie’s plan (2015), och Alla tiders kvinnor (2016) – hon har kallats sin generations affischnamn för den livfulla ungdomen. Men att själv spela med i Lady Bird var aldrig aktuellt.
– Jag måste säga att skådespeleriet var en bra förberedelse inför regijobbet. Regissörer vet i allmänhet inte vad skådespelare sysslar med. Jag har sett vad som fungerar och inte fungerar och jag stal idéer från alla mina erfarenheter på inspelningar. Jag har ju aldrig gått på filmskola. Den största glädjen var att se hur skådespelarna blåste liv i det jag hade skrivit.

Titelrollen spelas av en lysande Saoirse Ronan som tidigare spelat i filmer som Försoning (2007) och Brooklyn (2015) och som också är aktuell på årets festival i On Chesil Beach.
– Jag skrev inte rollen för henne. Men när hon läste de första replikerna visste jag på en gång att hon var Lady Bird. Saoirse är så känslomässigt närvarande. Hon gjorde rollen roligare, för hennes tolkning kom liksom från en ärlig plats hos henne.

Rollen som mamman spelas av Laurie Metcalf (Roseanne), som jämte Ronan ligger bra till inför Oscargalan.
– Jag ville ha en skådespelare som kändes som en upptäckt. Hon är som en stor idrottskvinna, man måste bara se henne. Hon sa att hon behövde göra precis den här rollen just nu eftersom hon själv har en 17-årig dotter som tar kål på henne, skrattar Gerwig. 

 

Klass och krig

I Lady Birds träffsäkra manus skildras också klasstillhörigheter.
– I USA är klass något svårt och obekvämt. 95 procent av amerikanerna beskriver sig själva som medelklass. Jag ville utforska hur klass är en osynlig kraft som formar alla människors liv. Lady Bird ser inte vad hon har, för hon lever i en kultur och i en tid då man bara vill ha mer. Det är en sjukdom att alltid se upp till andra människor.

Det är ingen slump att filmen utspelar sig 2002, efter elfte september 2001.
– Jag ville visa hur vi efter att vi invaderade Irak plötsligt levde med en ny global politik. Allt förändrades så snabbt. Vi visste det men det var samtidigt osynligt. Det var också innan mobiltelefoner och internet helt och hållet definierade oss. På något konstigt sätt var det här den sista generationen som inte levde online. Och att filma tonåringars mobiltelefoner är inte särskilt filmvänligt.

Efter succén med Lady Bird har Greta Gerwig fått blodad tand att fortsätta filma. Men skådespeleriet vill hon inte lägga på hyllan. I sommar spelar hon i Mia Hansen-Løves Bergman Island om ett filmskapar-par som reser till Fårö för inspiration, en resa både hon själv och Noah Baumbach och Mia Hansen-Løve och Olivier Assayas gjort.
– Ända sedan jag var väldigt liten har jag velat regissera och nu när jag dragit av plåstret kommer jag fortsätta. Men jag har ännu mycket ogjort som skådespelare.

Text: Niclas Goldberg

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen