48:e festivalen 24 jan - 2 feb, 2025
Besökare
Industry

2021

Charlotte Gyllenhammar

Sverige

Charlotte Gyllenhammar var 2021 års festivalkonstnär på Göteborg Film Festival. I centrum för hennes festivalaffisch finns ett starkt och tankeväckande motiv – ett motiv som vackert fångar årets fokus på Göteborg Film Festival: Sociala distanser.

Charlotte Gyllenhammars stora genombrott kom 1993 då hon hängde en 120-årig ek upp och ner över Drottninggatan i Stockholm. Idag är hon en av Sveriges allra främsta skulptörer men också en konstnär som arbetar med fotografi, video och installationer. Bland annat premiärvisades hennes filmverk Natt på Göteborg Film Festival 2015.

– Vi är oerhört glada för att Charlotte Gyllenhammar gör årets festivalaffisch. I festivalens fokus Sociala distanser undersöker vi de mänskliga erfarenheter som pandemin har fört med sig. Gyllenhammars affisch är inte bara visuellt slående och omedelbart rörande, den väcker också tankar om skydd, isolering och utsatthet. På så sätt är den en perfekt ingång i årets filmfestival, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare, Göteborg Film Festival.

Hur känns det är en klassisk sportfråga, men vi måste ändå ställa den. Hur känns det att vara 2021 års festivalkonstnär på Göteborg Film Festival?

– Hedrande! Som göteborgare är det särskilt roligt. Jag gick på Hovedskous Målarskola tvärs över Järntorget och hängde i Haga och på spelningar på Sprängkullen och Pustervik. Jag har sett Göteborgs filmfestival växa över decennierna, med respektingivande integritet.

Sociala distanser är årets fokus på Göteborg Film Festival. Vad väcker det för tankar hos dig?

– I början av pandemin, innan jag förstod allvaret, reste jag mellan flera stora städer. I New York i början av mars, kände jag nästan hur viruset hängde mig i hasorna, men lyckades flyga hem precis innan de stängde gränserna. Våren tillbringade vi på en ö i Medelhavet varifrån vi följde världsnyheterna uppmärksamt. Jag kunde vara i ateljén på dagarna och var glad att det fanns mat att köpa. Tillvaron handlade plötsligt om det allra mest grundläggande. På nätterna kom ödsligheten. Jag drabbades av en häftig nostalgi över den värld vi förlorat. Jag tänkte att så här måste mina mor-och farföräldrar känt under andra världskriget. Men egentligen är detta motsatsen till krig; världen stannar upp för att rädda liv.

Om du själv får sätta ord på det, hur avspeglas sociala distanser i din festivalaffisch?

– Som konstnär är jag alltid i beredskap och alltid ensam. Vi konstnärer tränar på det. Som liten fantiserade jag om att vara ensam i världen, då kunde jag gå in på Hellmans hörna (tobaksaffär på Marstrand) och ta med mig hur många lakritspipor och tomteklubbor jag ville. Men fantasin blev snart skrämmande, alltför ensam och ödslig. Jag tyckte inte om fritidsaktiviteter som barn, de tunga, täckande kläderna. Mitt synfält kapades av kapuschongen. Jag kände mig avbruten, störd och fången. Jag har ibland tänkt att dagisbarn i sina uniformer ser ut som kolonner i det militära. Deras identitet dold i överdimensionerade overaller, för långa tumvantar och för stora stövlar. De måste ut i alla väder. Efter en dag i sandlådan är de täckta av lera och ser ut som mina skulpturer i samma material; urmänniskor skapade av lera. Små barn i overaller liknar astronauter eller infektionsläkare som bekämpar epidemier.

Charlotte Gyllenhammar är född 1963 i Göteborg och började sin karriär som målare men arbetar idag främst med skulpturer, fotografi, video och installationer.

Hon är utbildad vid The Royal College of Art i London och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon blev utnämnd till professor vid Konsthögskolan i Malmö 1995. Gyllenhammar slog igenom på den svenska konstscenen med verket Dö för dig, en upp och nedvänd ek upphängd på Drottninggatan i Stockholm, 1993. Hon är representerad i många samlingar och har utfört flera verk i offentliga rum, bland annat Meteorit i Lund (2017), &child (2016) och Mother (2014) i Malmö, Minnesmärke–Raoul Wallenberg (2007) i Göteborg och Under (2006) i Stockholm.

Första konstnärsaffischen för Göteborg Film Festival gjordes 1992 av Ernst Billgren och genom åren har konstnärer som Pussy Riot, Lars Lerin, Marie-Louise Ekman, Karin Broos, Liv Strömquist, Annika von Hausswolff, Aida Chehregosha och senast Mamma Andersson stått bakom affischen.

Affisch av Charlotte Gyllenhammar

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen