Hundraårsjubileet av Ingmar Bergmans födelse inleds på Göteborg Film Festival med drömspel, sing-along och sex helt nya kortfilmer inspelade i Bergmans anda.
Den 14 juli 2018 skulle Ingmar Bergman ha fyllt 100 år. Som en hyllning till Bergman gick SVT och Svenska Filminstitutet ihop i projektet Bergman Revisited för att låta några av vår tids mest spännande filmare skapa nya filmer i Bergmans anda.
– Initiativet kom från SVT och tillsammans med Filminstitutet ville man uppmärksamma Ingmar Bergman för hans 100 års jubileum och lyfta fram svenska regissörer verksamma idag. Det handlade om att befinna sig i hans universum och sitt eget förhållande till Bergman. Filmerna skulle göras av etablerade regissörer och vara runt 10 minuter långa, säger Erika Wasserman, kortfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet.
Efter en öppen ansökningsprocess valde Svenska Filminstitutet och SVT ut projekt av Pernilla August och Cilla Naumann, Linus Tunström, Jane Magnusson och Liv Strömquist, Lisa Aschan och Isabel Cruz Liljegren, Patrik Eklund, samt Tomas Alfredson och Jesper Waldersten. Filmarna fick fria händer att tolka, omforma eller fortsätta på Bergmans filmarv utifrån sina egna perspektiv.
– Jag har sällan tittat åt Bergmans håll för inspiration men inför det här projektet kändes det väldigt uppfriskande att återbesöka filmer som Vargtimmen och Persona, vilka fungerade lite som kreativa kompasser genom hela processen, utöver
Scener ur ett äktenskap. Generellt gillar jag hans kompromisslösa sätt att skriva och skapa film på, säger Patrik Eklund, regissör bakom kortfilmen Infektionen, som tidigare regisserat den Oscarnominerade kortfilmen Istället för abrakadabra.
Pernilla August hade en annan ingång i projektet.
– Jag kände nog främst Ingmar Bergman som teaterregissör, och det som jag bär med mig mest har inget med hans filmer att göra utan hans intima, personliga regi. Jag minns redan från Fanny och Alexander att han kunde komma fram och viska något om min rollfigur i mitt öra, som att det var vår hemlighet. Han hade en unik förmåga, och alla hans filmer bubblar av en sådan berättarlust, det är svårt att välja ut något specifikt ur hans filmografi, säger Pernilla August som regisserat Scener ur natten.
Redan innan premiären har projektet dragit till sig internationell uppmärksamhet, och redan innan premiären på Göteborg Film Festival har prestigefyllda internationella filmfestivaler bjudit in flera av kortfilmerna.
– Internationellt finns ett stort intresse för Bergman och det märks också med dessa filmer. Festivaler och distributörer är nyfikna på hur dessa regissörer tolkar hans verk och gestaltande. Fettknölen fick världspremiär på Sundance Film Festival och Nordisk Film kommer att distribuera en långfilmsversion av filmerna. Filmerna förhåller sig till Bergmans verk på olika sätt och ser man dem tror jag man blir nyfiken på att se mer om man inte redan har en egen relation till Bergman och hans filmer, säger Erika Wasserman.
Projektet Bergman Revisited är ett tydligt tecken på att Bergmans regissörskap tio år efter hans död är allt annat än bortglömt, och dämonregissören fortsätter alltjämt att prägla den svenska filmen även i andra avseenden.
– Svensk film kommer alltid att vara förknippad med Ingmar Bergman vilket gör det nästan till en pliktskyldighet för filmskapare att känna till hans filmer. Sen är det ju högst individuellt hur man låter sig påverkas av dessa, säger Patrik Eklund.
– Det är svårt att distansera sig från honom, på sätt och vis har väl auteursarvet efter Bergman legat som en blöt filt över kreativiteten i Sverige, men det har väl på sätt och vis också sporrat filmare till att hitta andra vägar och idag tror jag att unga filmare förhåller sig ganska fritt till honom, säger Pernilla August.