Fredagens fem bästa filmer
Göteborg Film Festivals sista helg drar igång med premiärer för några av festivalens bästa filmer – här är fem favoriter du fortfarande har chans att få biljetter till.
Göteborg Film Festivals sista helg drar igång med premiärer för några av festivalens bästa filmer – här är fem favoriter du fortfarande har chans att få biljetter till.
Göteborg Film Festivals sista helg drar igång med premiärer för några av festivalens bästa filmer – här är fem favoriter du fortfarande har chans att få biljetter till.
Backstabbing for Beginners Chalmers, 20.45
Ben Kingsley briljerar i Per Flys täta thriller om ung FN-tjänsteman som i sitt försök att rädda världen blir indragen i en gigantisk internationell korruptionsskandal. Den danska mästaren Per Fly (Dråpet, Monica Z) gör ett storslaget internationellt genombrott i en av årets nervigaste filmer.
Eating Animals Draken, 16.15
Passionerad och skrämmande filmatisering av Jonathan Safran Foers bästsäljare Äta djur som garanterat kommer få ännu fler att fundera på sin egen roll i förhållande till en köttindustri präglad av systematiskt djurplågeri. En tankeväckande, sorglig och viktig film producerad av Natalie Portman som även är filmens berättare.
Colo Capitol, 21.15
Med mästerlig stilsäkerhet gör portugisiska auteuren Teresa Villaverde ett poetiskt, nästan surrealistiskt, nedslag i den europeiska socialrealismen. Berättelsen om en sjuttonåring som flyr från sin familj till en verklighet sargad av finanskris och arbetslöshet ger en drabbande inblick i ett Portugal långt de romantiska turistbilderna.
Western Göta, 21.45
Galningarna som producerade Min pappa Toni Erdmann är tillbaka med en kritikerhyllad festivalfavorit om ett mustigt gäng tyska byggare som kulturkrockar hårt med lokalbefolkningen på den bulgariska landsbygden. Prisbelönt västerndrama om manlighet och europeiska spänningar av briljanta Valeska Grisebach med Maren Ade i producentstolen.
Downrange Capitol, 23.59
Road trip spårar ur i 90 minuter blodigt briljant krypskytte-slasher när ungdomsgäng får punktering i psykopats skottlinje. Det som börjar som en käck roadmovie tar kvickt en ny vändning då det nyfunna kompisgänget får punka mitt ute i ingenstans. Splatter-geniet Ryuhei Kitamura (The Midnight Meat Train, No One Lives) skapar en intensiv genrehybrid när kammarspels-slasherns konventioner korsas med bilpunka på landsväg och en Freddy Krueger med kikarsikte i årets rivigaste midnattspremiär.
Stäng