Fyra ukrainska filmskapare utvalda för residensvistelse hos Göteborg Film Festival
För tredje sommaren anländer ukrainska filmskapare för residensvistelse hos Göteborg Film Festival. Fyra ukrainska filmskapare är nu utvalda och anländer i augusti.
För tredje sommaren anländer ukrainska filmskapare för residensvistelse hos Göteborg Film Festival. Fyra ukrainska filmskapare är nu utvalda och anländer i augusti.
För tredje sommaren anländer ukrainska filmskapare för residensvistelse hos Göteborg Film Festival. Fyra ukrainska filmskapare är nu utvalda och anländer i augusti.
Residensprogrammet finansieras av Region Västra Götaland med bidrag från Filmkontoret, Göteborgs stad, och i samarbete med Företagsbostäder. De utvalda deltagarna kommer att tillbringa augusti-september i Göteborg och arbeta med sina projekt på Göteborg Film Festivals kontor, samt nätverka med den lokala filmbranschen.
– Förra sommarens residensprogram resulterade bland annat i en film som hittade en samproducent från Göteborg och som premiärvisades på festivalen i Berlin i februari; en kortfilm som snart ska spelas in i Ukraina – och en filmskapare som flyttade till Göteborg permanent. Vi ser nu fram emot att välkomna fyra nya intressanta filmskapare till Göteborg, vars projekt alla handlar om hängivenhet och motstånd, säger Camilla Larsson, ansvarig för Göteborg Film Fund, på Göteborg Film Festival.
Residensfilmskaparna som anländer till Göteborg i augusti är:
Olga Chernykh, regissör, manusförfattare och filmfotograf, som kommer tillsammans med Maryna Brodovska, manusförfattare, författare och konstnär
Olga Chernykh är utbildad vid Kyiv I.K. Karpenko-Kary National University of Theatre, Cinema and Television. Har regisserat bland annat kortdokumentärerna The Flood That No One Saw och Tiny Summer Trilogy ochg kortfiktionen The Land of Aliens. 2023 invigde hennes långfilmsdebut A Picture To Remember dokumentärfilmfestivalen IDFA i Amsterdam. Filmen visades också på Göteborg Film Festival 2024.
I Göteborg kommer duon att arbeta med manuset till Olga Chernykhs långfilmsdebut inom fiktionen, White Island, en historia om konst, kärlek och svek under sovjet-eran. Filmen utspelar sig under några månader mellan slutet av 1982 och början av 1983 och baseras på den sanna historien om de ukrainska konstnärerna Ada Rybachuk och Volodymyr Melnychenko.
– Under de senaste två åren har endast arbetet med min film A Picture to Remember hållit mig flytande i stormen av händelser som drabbat Ukraina och mitt liv. Samma sak gäller för rollfigurerna i den film jag för närvarande utvecklar – Ada Rybachuk och Volodymyr Melnychenko – som kämpade hela sitt liv för att förbli konstnärer och för att göra saker de trodde på. Jag känner en djup koppling till smärtan och tragedin i deras historia och en stark drivkraft att berätta om den orättvisa de upplevde. Jag arbetar med detta projekt tillsammans med min vän – manusförfattaren och bildkonstnären Maryna Brodovska. Vi har känt varandra i många år och gjort ett par kortfilmer tillsammans, säger Olga Chernykh.
Alina Panasenko, manusförfattare, regissör och konstnär
Utbildad vid Kyiv I.K. Karpenko-Kary National University of Theatre, Cinema and Television. Har regisserat kortfilmerna 20-11-7.mp4, Teatralna Station och Prelude. Medmanusförfattare till La Palisiada (bland annat vinnare av Fiprescipriset på filmfestivalen i Rotterdam), av Philip Sotnychenko, som fick stöd från Göteborg Film Fund. I Göteborg kommer hon att arbeta med manuset till sin debutlångfilm Skein, ett erotiskt drama som utspelar sig i Ukraina 2021.
– Att skriva min debutlångfilm är just nu prioritet för mig. Residenset är en möjlighet att vara i en trygg miljö medan jag arbetar. Under sommaren i Ukraina planeras strömavbrott på grund av funktionsfel i kraftsystemet, vilket direkt kommer att påverka mitt arbete och min koncentration. (…) Filmen Skein berättar historien om kampen för existens, för möjligheten att existera, på både personlig och kollektiv nivå. I detta projekt är även kampen mot exploatörer för kulturarv en viktig komponent, vilket är akut, relevant och uppseendeväckande i Ukraina än idag. Bara under 2023 förstördes eller försökte man förstöra 19 objekt i Kyiv, säger Alina Panasenko.
Tetiana Symon, regissör, skådespelar-coach och casting director
Utbildad vid Kyiv I.K. Karpenko-Kary National University of Theatre, Cinema and Television. Debuterade 2015 med kortfilmen Trash. Har medverkat som casting director för Klondike av Maryna Er Gorbach, Butterfly Vision av Maksym Nakonechnyi och Reflection av Valentyn Vasyanovych. Arbetar sedan 2022 med War Archive project, som drivs av filmfestivalen DOCUDAYS UA. I Göteborg kommer hon att arbeta med manuset till sin debutlångfilm Fucking Sensitivity, om en ung journalist med stort socialt patos som bränner ut sig när ambitionen att skildra verkligheten blir för stor.
”Händelserna i filmen utspelar sig de två veckorna innan den fullskaliga invasionen. Det var en stormig och kontroversiell tid. Vissa förberedde sig seriöst för den ryska invasionen: de gick på kurser i taktisk medicin, lärde sig var närmaste skyddsrum låg eller till och med deltog i militära träningskurser. Andra, tvärtom, läste inte ens nyheterna och såg på människor som var oroliga för invasionen som om de vore besatta. Enligt min mening är det journalistiken som mest omfattande täcker alla aspekter av samhället. Därför är huvudkaraktären en journalist, säger Tetiana Symon.
Stäng