Hur ska det egentligen vara att komma hem?
I Focus: Homecoming vill vi undersöka vilka berättelser om hemkomst som filmskapare intresserar sig för i denna tid.
I Focus: Homecoming vill vi undersöka vilka berättelser om hemkomst som filmskapare intresserar sig för i denna tid.
Hur ska det egentligen vara att komma hem? Berättelser om hemkomster har länge befunnit sig i kulturens centrum: från Odysseus hemresa till Ithaka i Odysséen och uttåget ur Egypten i Andra Moseboken till vår tids filmiska berättelser om hur Michael Corleone och Ethan Edwards återvänder hem i Gudfadern och Förföljaren. I en svensk tradition har hemkomsten länge varit ett helt dominerande motiv i den populära filmen, från 40-talets bonderomantik via epokgörande filmer som Änglagård, Masjävlar och Jägarna till samtidens Min pappa Marianne och Jag kommer hem igen till jul.
Vad som utgör en människas hem är något djupt existentiellt, och berättelser om hemkomster skapar möjligheten att fundera på vilka vi är, vilka vi har varit och vilka vi vill vara. Frågan om vad som egentligen utgör en individs och ett samhälles hem, och vem och vad som hör hemma i det, är kulturellt och politiskt central.
I en tid som präglas av krigets och fascismens återkomst till Europa får idén om hemkomsten nya betydelser. Samtidigt som en nostalgisk längtan efter det förlorade hemmet växer fram som en allt starkare politisk kraft är det många som tvingas överge sina hem och söka efter ett nytt. I ett än bredare perspektiv har den accelererande globaliseringen också på djupet förändrat vårt förhållande till idén om hemmet, och gett upphov till en ny typ av filmiska berättelser om hemkomster. Fler och fler människor har flera hem på olika platser i världen eller inget hem alls, både som en effekt av ökad migration och vår tids dominerande kulturella och ekonomiska idéer om kreativitet, flexibilitet och mobilitet.
I Focus: Homecoming vill vi undersöka vilka berättelser om hemkomst som filmskapare intresserar sig för i denna tid. Sektionen kommer innehålla filmer som både uppdaterar och utmanar de traditionella hemkomstberättelserna, och sätter ljus på vad samtidens hemkänslor bottnar i.
Focus: Homecoming ska också fungera som ett komplement till och en fördjupning av festivalens fokussektion om filmens Göteborg. Där vi i filmprogrammet om Göteborg vill skriva stadens filmhistoria och diskutera festivalens eget geografiska hem, vill vi i Focus: Homecoming utforska samtidsfilmens idéer om vad ett hem och en hemkomst egentligen är.
Stäng