Julie Bertuccelli rensar förrådet
Den franska regissören är tillbaka med ett charmigt familjedrama om en äldre kvinna som bestämmer sig för att sälja allt hon äger.
Den franska regissören är tillbaka med ett charmigt familjedrama om en äldre kvinna som bestämmer sig för att sälja allt hon äger.
Julie Bertuccelli har sedan långfilmsdebuten med Breven from Otar varit en stor favorit för den svenska publiken, hennes nya film Claire Darling är inget undantag och blev snabbt slutsåld vid premiären på Göteborg Film Festival.
Text: Olle Agebro
Foto: Carla Orrego Veliz
Bertuccellis senaste film är berättelsen om den excentriska Claire Darling som bestämmer sig för att rea ut hela sitt bohag av exklusiva möbler och sällsynta antikviteter på en spontan gårdsloppis. Utförsäljningen uppmärksammas snart långt bortom den lilla franska byn och får Claires dotter att återvända hem i ett försök att stoppa försäljningen.
Filmen bygger på Lynda Rutledges roman ”Faith Bass Darling’s Last Garage Sale”.
– En väninna gav mig boken, hon sa att den skulle passa mig och min neurotiska personlighet. Hon hade nog inte räknat med att jag skulle bli så fäst vid romanen att jag var tvungen att göra en film av den.
Hennes förra spelfilm Trädet var också en romanadaption och själv är Bertuccelli en stor läsare.
– Det händer nästan alltid när jag läser en bok att jag börjar fundera på hur jag skulle gestalta den som film, men det är väldigt sällan jag går vidare med idén. Jag har ett ganska ambivalent förhållande till filmiska adaptioner i allmänhet, varje romansida rymmer så oerhört mycket som kan ta filmisk form och som regissör känner man sig alltid otillräcklig. Att filmatisera böcker innebär i någon mening att man låter sig fängslas innanför författarens galler, så för mig har det alltid varit viktigt att kunna addera min egen vision. Det räcker inte att det är en stark berättelse, jag måste även hitta ett skäl för mig personligen att göra filmen, något som jag kan tillföra till historien.
I Lynda Rutledges roman hittade hon just det som skulle kunna göra Claire Darling till en Bertuccelli-film.
– Det är en fantastisk berättelse med en oerhörd nerv, fylld av svek och familjelögner som alla bottnar i de här prylarna som reas bort. Under Claire Darlings liv har alla dessa antikviteter inte bara varit en del av hennes liv, de har också blivit till en spegel av hennes personlighet. Och jag tror att jag även såg spegelbilden av mig själv där någonstans.
Titelrollen spelas av Catherine Deneuve. Karaktärens dotter spelas av Deneuves och Marcello Mastroiannis gemensamma barn Chiara Mastroianni.
När Julie Bertuccelli talar om spegelbilder ser hon sig själv lika mycket i Deneuves som i Mastroiannis rollfigur.
– Jag känner igen mig både som dotter och mamma i de här karaktärerna, och de slutar aldrig att intressera mig. På många sätt är den här berättelsen en saga, men i skildringen av karaktärerna och deras person är den väldigt intim och realistisk.
Clarie Darling var en av filmerna i International Competition på Göteborg Film Festival.
Stäng