Sara Bergmark Elfgren x Draken Film
Sara Bergmark Elfgren tipsar om fransk minimalism, amerikansk socialrealism och en brittisk heistklassiker.
Sara Bergmark Elfgren tipsar om fransk minimalism, amerikansk socialrealism och en brittisk heistklassiker.
I samband med årets digitala bokmässa låter vi några av våra favoritförfattare lista sina favoritfilmer på Draken Film. Idag tipsar Sara Bergmark Elfgren om fransk minimalism, amerikansk socialrealism och en brittisk heistklassiker.
Filmnörden, tv-spelskonnässören och prisade romanförfattaren Sara Bergmark Elfgren har med sitt gränslösa skrivande skapat magiska världar i romaner, seriealbum, tv-spel, radio och film. Hon romandebuterade med fantasyboken Cirkeln, den första av Engelsforsböckerna, tillsammans med Mats Strandberg och är närmast aktuell som manusförfattare till den kommande tv-serien Deg, tillsammans med Levan Akin (Katinkas kalas) och Mattias J. Skoglund (Losers) och årets radiojulkalender Knäckarbanketten. Just nu arbetar hon med boken Grim som utspelar sig i samma universum som hennes senaste roman, Norra Latin.
Sara Bergmark Elfgrens filmtips på Draken Film.
Porträtt av en kvinna i brand av Céline Sciamma
”Tre gånger har jag sett den här filmen i år, en gång på bio och två gånger på Draken. Jag kommer antagligen att se den igen innan 2020 är över. Ett film som vibrerar av liv, och där det inte finns en överflödig bild eller replik. Användandet av musik är magiskt. En av mina absoluta favoritfilmer.”
Kaspar Hauser – var och en för sig och Gud mot alla av Werner Herzog
”Verklighetens Kaspar Hauser kan mycket väl ha varit en bluffmakare, men i Werner Herzogs händer blir hans berättelse en fascinerande, sorglig och humoristisk mörk saga om en människa som försöker hitta sin plats i en värld som ofta ter sig absurd.”
En dödsdömd har rymt av Robert Bresson
”En dödsdömd fransk motståndsman planerar sin flykt från nazisternas fängelse. Nervkittlande minimalism där ljud och bild är i perfekt samspel. Här blir den minsta av händelser plågsamt spännande.”
Winter’s Bone av Debra Granik
”När unga Ree Dollys familj hotas av vräkning måste hon ge sig in i en livsfarlig kriminell värld för att leta upp sin försvunne far. Jag såg Winter’s Bone på bio när den kom och var alldeles tagen av Jennifer Lawrence i huvudrollen. John Hawkes är också suverän som hennes missbrukande farbror Teardrop. Filmen är lika mycket thriller som en empatisk skildring av utsatta människor.”
Sexy Beast av Jonathan Glazer
”Gal har dragit sig tillbaka från det kriminella livet, men så dyker hans gamla kollega Don Logan upp. Don har ett jobb åt Gal, och han accepterar inte ett nej. Sexy Beast är Jonathan Glazers svettiga (i flera bemärkelser) och smarta debutfilm. En brittisk heistfilm som Guy Ritchie säkert önskar att han hade gjort.”
Shapeshifters av Sophie Vukovic
”Längtan, tillhörighet, språk, familj, nationalitet. Sophie Vukovic har skapat en personlig och poetisk skildring av att befinna sig i ett mellanrum. Flödande men ändå knivskarp. Vukovic har även skrivit och regisserat kortfilmen Jamila. Rekommenderas varmt.”
Infernal Affairs av Andrew Lau och Alan Mak
”Dramatik, melodram och snabba vändningar i en rafflande actionthriller med stjärnorna Andy Lau och Tony Leung i huvudrollerna. Jag förstår att Scorsese inte kunde låta bli att göra en remake (The Departed), men jag föredrar originalet. Se och döm själv!”
Tokyo Story av Yasujirô Ozu
”Ett äldre par reser till Tokyo för att hälsa på sina vuxna barn. Tradition och modernitet, land och stad ställs emot varandra. Det storslagna finns i det stillsamma i när regissören Yasujirô Ozu berättar. ”
Suspiria av Dario Argento
”En gotisk, färgstark och brutal häxbrygd, berättad med samma logik som en mardröm och ackompanjerad av Goblins oförglömliga, frenetiska musik. Perfekt för en mörk och ryslig höstkväll när Halloween närmar sig.”
En armé av älskande av Ingrid Ryberg
”När samtiden tycks mörk kan det kännas stärkande att blicka tillbaka på de som gick före och beredde väg. En ömsint dokumentär om HBTQ-rörelsen före AIDS, om aktivisterna som kämpade för sina rättigheter och att få berätta sina egna historier.”
Foto: Henric Lindsten
Stäng