Stig Björkman x Draken Film
Varje vecka vägleder några av Sveriges främsta filmpersonligheter Draken Films prenumeranter genom filmutbudet. Idag är det dags för en av svensk films förgrundsfigurer – multibegåvningen Stig Björkman.
Varje vecka vägleder några av Sveriges främsta filmpersonligheter Draken Films prenumeranter genom filmutbudet. Idag är det dags för en av svensk films förgrundsfigurer – multibegåvningen Stig Björkman.
JLG:s kärleksförklaring till Anna Karina, Mia Hansen-Løves gestaltning av ett uppbrott och Jia Zhang-kes samhällsskildring. Där har ni tre Draken Film-tips från Stig Björkman. Varje vecka vägleder några av Sveriges främsta filmpersonligheter Draken Films prenumeranter genom filmutbudet. Idag är det dags för en av svensk films förgrundsfigurer – multibegåvningen Stig Björkman.
Filmskaparen, författaren, översättaren och skribenten Stig Björkman är en centralgestalt i svensk film. 1968 långfilmsdebuterade han med Jag älskar, du älskar. Sedan dess har det blivit en lång rad filmer, såväl spel- som dokumentärfilmer. Men Björkmans betydelse för filmen är större än enbart den som filmskapare. Mellan åren 1964-1972 var han redaktör för filmtidskriften Chaplin och han har även givit ut intervjuböcker med regissörer som Ingmar Bergman, Woody Allen och Lars von Trier. 2018 fick Stig Björkman hedersguldbagge för sin gärning.
Vid Göteborg Film Festival 2020 lanserades sektionen Classics. En sektion med ett program tillägnad filmhistorien och först ut i satsningen var just Stig Björkman. I samband med det släppte filmfestivalen den egenproducerade intervjufilmen Stig om Björkman i vilken Björkman själv berättade om sina filmer. Stig om Björkman finns att streama på Draken Film.
Förutom att kurera ett urval på Draken Film, vad gör du just nu, Stig Björkman?
”Det var roligt att ni hörde av er, för att rekommendera och berätta om film är ju vad jag sysselsätter mig med hela dagarna just nu, i väntan på att vi skall kunna släppa min film om Joyce Carol Oates. Jag är nästan klar med ett bokprojekt med essäer om 200 filmer från Ett tåg anländer till stationen i La Ciotat från 1896 till filmer från nu, ett par som jag såg på Göteborg Film Festival i år är också med. Filmerna jag tipsar om här plus då ytterligare 190 stycken kommer ni att kunna läsa om i essäsamlingen som får namnet ”Uppenbarelseboken” och som kommer att ges ut inom en mycket nära framtid.”
Stig Björkmans filmtips på Draken Film:
Agnès stränder av Agnès Varda
”Agnès, den nya vågens moder och älskarinna fick oss att betrakta tillvaron och all världens stränder i ett förklarat ljus, och hennes poetiska utblickar rymmer lika mycket av handfasthet som lekfullhet.”
Before Midnight av Richard Linklater
”Filmen borde egentligen känna sig rätt ensam utan sina båda föregångare, Before Sunrise och Before Sunset, en märklig trio filmer där vi får följa ett ungt par under tjugo år – fast bara i ytterst korta men lika talande nedslag. Linklater hyllar kontinuiteten i livet ännu mer storslaget i Boyhood, en uppväxthistoria som följer sin huvudperson från sjuåring till nästan vuxen man.”
Dagen efter denna av Mia Hansen-Løve
Mia Hansen-Løves filmer har ofta självbiografisk grund, och denna på samma gång lättsamma och tungviktiga film är inget undantag. Här skildras den frihet och fruktan man kan erfara efter ett oväntat uppbrott i en långvarig relation. I denna överblick av skilda generationers kvinnoliv briljerar både Isabelle Huppert och Edith Scob, en skådespelarlegend i en av sina sista roller.
En alldeles särskild dag av Ettore Scola
”Ett oväntat möte, en oväntad vänskap i skuggan av en svart tid i italienskt politiskt liv. Sophia Loren och Mastroianni har haft många möten ihop på vita duken och ingenting har varit dessa båda skådespelarikoner främmande – komedi, fars, drama, you name it. Men deras samspel har aldrig haft en liknande intensitet och värme som i denna alldeles särskilda film.”
Fish Tank av Andrea Arnold
Fish Tank är ett stycke briljant gestaltat tonårsliv. Få kan som Andrea Arnold bildsätta vardagens tillfälligheter med samma till synes slumpartade precision – och poesi. Och den unga Katie Jarvis, i brytningstiden mellan ung och nästan vuxen, förkroppsligar tonårig osäkerhet och längtan med märklig känslighet.
Jeanne Dielman, 23, quai de Commerce, 1080 Bruxelles av Chantal Akerman
”Denna nära fyra timmar långa film om en hemmafrus vardag under tre inte särskilt händelserika dygn är en filmisk tour-de-force av ansenligt format och en närmast zen-artat meditativ upplevelse. Och den gudabenådade Delphine Seyrig bidrar med ett skådespeleri, där inlevelse och identifikation bara är förnamnen.”
Leva sitt liv av Jean-Luc Godard
”Detta är vår historia. En målare som målar ett porträtt av sin hustru.” Godard citerar Edgar Allan Poes ”Det ovala porträttet”, och man kan se hela filmen som en kärleksförklaring till hans dåvarande hustru och musa, Anna Karina. Historien om Nana, en ung kvinna som i brist på annat börjar prostituera sig, kan i lika hög grad ses som en närmast dokumentär rapport om prostitution som en artistisk självbekännelse.”
Porträtt av en kvinna i brand av Céline Sciamma
”Här kan man verkligen tala om force femelle, kvinnokraft! Porträtt av en kvinna i brand är en film helt dominerad av kvinnor. Med kvinnlig regissör, producent, fotograf och fyra starka skådespelerskevirtuoser. En film om passion och om konstens förlösande krafter. Men även om mer rent kroppsliga upplevelser och upptäckter.”
Skuggor i paradiset av Aki Kaurismäki
”Sällan har väl kärlek på film blivit uttryckt med liknande vältalighet än i denna ordknappa romans.”
Stilla liv av Jia Zhang-ke
”Jia är en av den nuvarande asiatiska filmens främsta, och han erbjuder inblickar i den del av det kinesiska samhället, där andra filmare sällan vistas. Här beskriver han ett Kina i förvandling – och han är inte glad. Stilla liv utspelar sig vid ett gigantiskt vattenkraftsbygge, ett ingrepp i såväl den fysiska som mänskliga miljön. Här möts av en tillfällighet två udda personer, som båda försöker försona sig med en tillvaro som sedan en längre tid gått ur kurs.”
Stäng