47:e festivalen 26 jan - 4 feb, 2024
Besökare
Industry

#20: Om Värnamo och filmhistorien

Hej,

”För att det var en bra idé!” Under invigningen av den andra upplagan av Värnamo filmhistoriska festival fick festivalens konstnärliga ledare Kalle Boman frågan om varför han tyckte att festivalen behövde startas förra året. Han talade också om behovet av gemensamma kulturella referensramar, men det som fastnade hos mig var ändå att om man har en bra idé, så måste man genomföra den. Det är så bra filmer blir till, sa han. Någon har haft en bra idé, och så har man jobbat med den, utan att riktigt veta vad det ska bli av det hela i slutändan.

Kalle Boman borde ju veta. Den nyblivna 80-åringen har under åren jobbat med bland andra Roy AnderssonBo WiderbergMarie-Louise Ekman och Charlotte Gyllenhammar, så han har sett många bra idéer materialiseras till intressanta filmer. På senare tid har han arbetat nära Ruben Östlund, och i Värnamo fick jag chansen att för första gången kliva in i Rutan, som de skapade tillsammans på Flanaden mitt i stan, som en del av förarbetet inför The Square. Jag vågade inte lämna kvar mina värdesaker någon längre stund.

Invigningsceremonin ledde fram till en visning av Mauritz Stillers Gunnar Hedes saga, intressant och okonventionellt liveackompanjerad (sång över textskyltar!) av Yohanna Eek Björnulfson och Julia Sandwall. Men redan några timmar tidigare hade jag och min kollega Tobias Åkesson, programchef för nordisk film på Göteborg Film Festival, en föreläsning. Jag talade om trender inom filmvetenskaplig historieforskning och om att arbeta med filmhistoria som festival, medan Tobias refererade ett av våra försök i ämnet: när vi ville berätta staden Göteborgs filmhistoria under årets festival. Programmets höjdpunkt var när Tobias visade ett lika explicit som underbart duschrumsklipp ur Göran du Rées och Christina Olofsons Målaren, där Ulf Dageby och de andra intvålade fabriksjobbarna förenas i rockposer och nakendans. Målaren fick premiär på den fjärde Göteborg Film Festival 1982, och visades senare samma år i Cannes. Den gjorde succé både på Avenyn och Croisetten, men när filmen skulle visas på filmfestivalen i Moskva i juli blev det problem: festivalen klippte bort nakendansen innan visningen. När Tobias berättade om händelsen hördes ett rop från rad fyra. Det var Göran du Rées själv som ville upplysa om att han och Christina lämnat visningen i protest.

Bland höjdpunkterna under festivalen fanns invigningstalaren Inger Nilssons Tysklandsanekdoter, Fredrik Strages VHS-minnen under filmfrukosten och Göteborg Film Festivals kommunikationschef Andreas Degerhammars initierade introduktion av De 400 slagen. Men det allra bästa var nog ändå när vi fick en smygtitt på Vandalorums Lisa Larson-utställning, lyxigt bakom kulisserna-guidat av museichefen Elna Svenle (som förresten är förebilden för museichefen Elna som spelas av Marina Shiptjenko i just The Square). När vi käkade lunch berättade Elna (som inviger utställningen idag) om att hon tyckte det var märkligt att Ruben Östlund tillbringade så mycket till synes planlös tid i Renzo Piano-ladorna inför hans Vandalorum-utställning där Rutan var en del. Först i efterhand fick hon veta att Östlund suttit och studerat henne och de andra i personalen för att inför filmen The Square få koll på hur det egentligen går till på en konstinstitution.

Längtar redan tillbaka till Värnamo.

Bästa,
Jonas

Veckans tips:

Jakten på det autentiska – filmkonsten, autenticiteten och sanningen

Imorgon ska jag samtala på Kulturhuset i Stockholm med SVT Drama-bossen Anna Croneman, idéhistorieprofessorn Anders Ekström och Tempos programchef Ulrika Bandeira om film och sanning, i anslutning till en visning av Sarah Polleys Stories we tell. Samtalet leds av min företrädare som konstnärlig ledare på Göteborg Film Festival, Marit Kapla. Kom gärna dit!

På Hvitfeldtska bodde vi

Veckans Draken Film på bio-titel är Sydsvenskan-hajpade På Hvitfeldtska bodde vi. Några av de roligaste visningarna under senaste festivalen var när Nils Petter Löfstedt premiärvisade sin film om de dramatiska händelserna på Hvitfeldtska 2001 – publiken var extremt engagerad. Som vanligt ser alla Draken Film-prenumeranter filmen gratis första veckan på biografer från Malmö till Luleå – biljetten får du direkt in i Draken Film-appen.

Program om Göteborgskravallerna på Hagabion

Med anledning av På Hvitfeldtska bodde vi gör förresten Hagabion ett ambitiöst program som sätter fokus på händelserna 2001. Bland annat visar de Stefan Jarls och Lukas Moodyssons Terrorister – en film om de dömda och Göran du Rées Skotten på Vasaplatsen och bjuder in gäster som America Vera-ZavalaJonathan Pye och Karin Dalborg till samtal.

De 400 slagen

På tal om De 400 slagen förresten, så finns François Truffauts klassiska debutfilm om ungdom, uppror och skolkande såklart att se på Draken Film, precis som uppföljaren Stulna kyssar.

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen