47:e festivalen 26 jan - 4 feb, 2024
Besökare
Industry

#45: Filmiska branschfester – både nu och då

Hej,

Vilken fest det var! Bubblande champagneglas och överdådiga blomsterbuketter tronade på vita dukar. De galaklädda gästerna minglade och skrattade under glittrande kristallkronor och glänsande gulddekorationer. Festen var så uppmärksammad att det till och med var svårt för de tusen gästerna att ta sig in i lokalen – hela 15 000 människor hade nämligen samlats utanför festlokalen för att få en skymt av de världsberömda festdeltagarna.

Jag beskriver alltså inte Svenska Filmakademins 90-årsjubileum som jag närvarade på i torsdags, utan samma organisations 20-årsjubileum. Jag kan beskriva skeendet i detalj eftersom födelsedagsfesten 1953 (när organisationen fortfarande hette Svenska Filmsamfundet) förevigades i den underbara journalfilmen Med Ingrid Bergman på Berns. I filmen framgår att skådespelarna Naima Wifstrand (se hennes särpräglade birollskonst i Smultronstället), Anita Björk (se hennes intensiva Strindberg-tolkning i Fröken Julie) och Lars Hanson (se hans uttrycksfulla elegans i Vingarne), regissören Gustaf Molander och fotografen Julius Jaenzon (se hans banbrytande dubbelexponeringar i Körkarlen) alla prisades inför en publik som bland annat bestod av författaren Stig Dagerman, skådespelarna Edvin Adolphson och Ulla Jacobsson, och filmmagnaterna Anders Sandrew och Lorens Marmstedt. Men de som efter sen ankomst fick tränga sig fram genom folksamlingen och motta de allra finaste priserna var såklart Roberto Rossellini och Ingrid Bergman, det bilburna stjärnparet vars arbetsrelation och kärlekshistoria förtjänstfullt skildrades av Stig Björkman i Jag är Ingrid.  

Idag har Svenska Filminstitutet sedan länge tagit över stafettpinnen från Svenska Filmakademin, både som huvudman för de filmhistoriska samlingarna och som Stockholms ledande branschfestfixare (även om det nu var några år sedan Guldbaggegalans efterfest hölls på Berns). Filmakademins 90-årsfirande ägde också rum hemma hos just Filminstitutet, där ett 50-tal ledamöter samlats under festliga men mindre överdådiga former. Preses Bo-Erik Gyberg ledde firandet. Kulturminister Parisa Liljestrand hyllade Filmakademins insatser i ett inspelat tal där hon betonade att man blev mer avslappnad av att titta på film än av att göra absolut ingenting. Filmhistorikern Fredrik Gustafsson, kritikern Mikaela Kindblom, regissören Christina Olofsson och filminstitutets vice vd Mattias Rosengren föreläste om olika aspekter av Filmakademins historia, och precis som 1953 delades det ut priser. Den här gången var det regissören och Filmhögskolan-grundaren Göran du Rées och Jannike Åhlund, kritiker och en av mina företrädare som konstnärlig ledare för Göteborg Film Festival, som tilldelades varsitt hederstecken för sina filmkulturella insatser.

Själv medverkade jag tillsammans med Lisa Ohlin och Nathalie Alvarez Mesén (vi är alla tidigare Kurt Linder-stipendiater) i ett samtal om filmkonstens samtid och framtid. Vi talade om algoritmer, scrollande och det mänskligas roll i AI-tider, och uppmanades att föra fram inspel till den kommande filmutredningen. Då valde jag att uppmärksamma det vikande filmtittandet (enligt Svenska Filminstitutets siffror har svenskarnas filmkonsumtion fallit från 41 till 33 filmer om året mellan 2021 och 2023) och den felaktiga bilden av Sverige som ett land med unikt generösa filmstöd (enligt Film i Väst Analytics siffror är Sverige det land i Nord- och Västeuropa som satsar allra minst statliga pengar per capita på filmproduktion).

Det är två siffror vi borde göra allt vi kan för att ändra.

Den andra måste vi (och kanske särskilt Filminstitutets nytillträdda tf vd Åsa Sjöberg) försöka övertyga regeringen om men den första ändrar du enkelt genom att klicka här.

Ha en trevlig filmhelg,

Jonas

Veckans tips:

Kaurismäki-succé

Den allra gladaste på jubileumsfirandet var nog inte någon av pristagarna, utan styrelseledamoten Katrina Mathsson. Hon firade nämligen att Aki Kaurismäkis Höstlöv som faller har gjort braksuccé på svenska biografer och tagit sig in som trea på biotoppen. Särskilt roligt tycker vi att det är att ganska många av besökarna såg filmen gratis genom Draken Film på bio, och det är också många som fördjupat sig i den finska mästarens konstnärsskap i vår omfattande retrospektiv. Se filmerna här.

Nordiska rådets filmpris

Varje år delar vi ut Nordens mest prestigefyllda filmpris, Dragon Award Best Nordic Film, på Göteborg Film Festival. Snart ska Nordens näst mest prestigefyllda filmpris delas ut. Det heter Nordiska rådets filmpris och Milad Alamis Motståndaren är årets svenska nominering, där den trängs med bland andra Frederikke Aspöcks EmpireAleksi Salmenperäs Bubblan och Hilmar Oddssons Driving Mum. Det är jättekul att vi kan visa dessa fyra nominerade filmer på Draken Film inför prisutdelningen. Filmerna är tillgängliga 20-30 oktober, och det kostar 125 kr att se dem. Men det är såklart gratis för dig som redan prenumererar på Draken Film. Se filmerna här.

Auteuren som blev odödlig och dog

I tjugoårsåldern var jag helt besatt av Jean-Luc Godard. Det började med att jag föll pladask för experimentlustan och frihetskänslan i de underbara nya vågen-rullarna från 60-talet, och sen begav jag mig allt djupare ner i ett kaninhål av radikal filmteori, fräsiga jumpcuts, politisk aktivism och stencoola skådespelare som Anna KarinaAnne Wiazemsky och Jean-Paul Belmondo. Jag minns fortfarande lyckan när JLG-konnässören Danial Brännström, som många år senare blev chef för Cinemateket, lånade mig sina VHS-kopior av Godards mest obskyra 80-talsfilmer. Nu uppmärksammar vi filmhistoriens kanske viktigaste konstnär i en retrospektiv som fokuserar på Godards nya vågen-period och innefattar TokstollenLeva sitt liv, Alphaville, Till sista andetaget, Föraktet och Sympathy for the DevilSe vår retrospektiv här.

Labor

Veckans Draken Film på bio-titel, alltså den nya biofilm som du kan se gratis genom din Draken Film-prenumeration är Tove Pils Labor. Filmen handlar om svenska Hanna som inleder ett liv som sexarbetare i San Fransiscos queervärld, en berättelse som gav upphov till många intressanta diskussioner om sex, arbete och kroppar när den fick världspremiär under Göteborg Film Festival. Biobiljetten har du i din Draken Film-app. 

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen