Vad händer med filmen när AI tar över kontrollen?
Det senaste året har det blivit tydligt att den nya AI-teknologin kommer förändra filmvärlden. Kommer teknologin möjliggöra effektivare arbetsflöden och bättre filmer, eller kommer den leda till att konstnärer trängs ut och ersätts av maskiner? Under den långvariga strejken i USA har manusförfattare och skådespelare protesterat mot hur filmstudiorna vill använda den nya tekniken och minimera ersättningar och rättigheter, och det är en kamp som antagligen kommer behöva fortsätta och engagera filmkonstnärer i andra länder.
Men vad innebär det egentligen AI-teknologin för filmkonsten? Vad är det till exempel som händer när ett ansikte byts ut mot ett annat? Vem är det som skådespelar då? Det är frågor som vi behöver diskutera fö att förstå hur filmskapare kan förhålla sig till teknologin. För att ge nya perspektiv på dessa frågor producerar Göteborg Film Festival, i samarbete med SF Studios, Gothenburg Film Studios och Stiftelsen Ingmar Bergman, en AI-genererad version av Persona där Alma Pöysti gör Liv Ullmanns rollkaraktär Elisabet Vogler. Det filmiska experimentet kommer visas exklusivt en gång på Göteborg Film Festival 2024 i närvaro av Alma Pöysti. Visningen följs av ett samtal om skådespeleri och teknologi.
Ingmar Bergmans Persona handlar om sköterskan Alma som vårdar skådespelaren Elisabet Vogler i ett avsides sommarhus vid havet. Persona är den svenska filmhistoriens mest uppburna film och en av världens mest omskrivna och inflytelserika filmer, på grund av sin revolutionerande estetik, fantastiska skådespelare och radikala diskussion kring teknologi, identitet och skådespeleri. Idag kastar AI-teknologin nytt ljus på dessa frågor. Ingmar Bergman beskrev Persona som en sonat för två instrument. Nu lägger vi till ett tredje.